Gebruik deze 8 merchandisingtips voor je website

Geschatte leestijd: 4 minuten en 30 seconden

Hoewel ze verschillende doelen hebben en in verschillende omgevingen bestaan, hebben websites en fysieke etalages eigenlijk veel gemeen. Ze geven informatie over je merk, laten zien wat je te bieden hebt, boeien je bezoekers en dragen bij aan je inkomsten. Vanwege deze overeenkomsten kunnen de principes voor succesvolle visuele merchandising in een fysieke winkel ook gebruikt worden om je website tot een succes te maken!

Of je nu een online aanwezigheid vanuit het niets opzet of een website verbetert die je al hebt, bekijk deze acht experttips voor winkelmerchandising en hoe je ze vandaag nog op je website kunt toepassen:

1. Bouw voort op je merk

"Het ontwerp van je etalage moet je merk versterken ... Verwerk de lettertypes en kleuren van je merk in alle borden, posters en spandoeken."(Small Business Trends)

Les voor je website: Je merk consistent inzetten in je gedrukte en digitale marketingmaterialen (70% van de kleine bedrijven gebruikt beide!) geeft je bedrijf een nette en professionele uitstraling. Haal inspiratie uit je visitekaartjes, folders en borden als je een logo, afbeeldingen, kleuren en lettertypes toevoegt aan je website. niet alleen krijg je er een site van die er fantastisch uitziet, je versterkt ook het merk dat je hebt opgebouwd voor je bedrijf.

2. Werk je etalages bij

"Het is goed om je etalages zo vaak mogelijk te veranderen, maar dat hoeft geen kostbare en tijdrovende bezigheid te zijn ... wijzig je etalages minstens elke maand of elke twee maanden. Hoe vaker je je etalages wijzigt, des te meer mensen zullen naar je winkel kijken."(Entrepreneur)

Les voor je website: Uit een recent onderzoek van Vistaprint Digital kwam naar voren dat 68% van de consumenten zegt dat actuele en correcte informatie op de website het belangrijkst is voor een positieve ervaring bij kleine bedrijven. Dat is een heel groot aantal! Maar geen paniek; dit betekent niet dat je elke maand je hele site op de schop moet nemen. Voeg gewoon actuele afbeeldingen, evenementen en misschien een of twee blogposts toe om je site er fris en goed uit te laten zien. Als je een eenvoudig te gebruiken websitebouwer gebruikt, is het updaten van je website simpel en gratis!

3. Houd het in de gaten

"Als iets heel populair is, wees dan voorbereid om meteen bij te bestellen... als iets niet verkoopt, verplaats dat deel van je etalage dan eerst voordat je het opgeeft."(Bob Phibbs – The Retail Doctor)

Les voor je website: De bezoekersstatistieken van je website volgen kan veel impact hebben op je inkomsten, en het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn! Door te letten op een paar hoofdonderdelen zoals aantal bezoekers, herkomst van het siteverkeer, en de populairste sitepagina's kun je je website optimaliseren om er meer uit te halen. Als je bijvoorbeeld ziet dat er veel bezoekers via Facebook naar je site komen, maar bijna niemand via Twitter, dan weet je al in welk platform je het beste je tijd en geld kunt steken.

4. Houd het overzichtelijk

"Zet je etalages niet te vol met allerlei producten. We hebben gemerkt dat minder producten beter passen bij een kwalitatief beter product, in tegenstelling tot een etalage met goedkope producten die helemaal vol staat."(Entrepreneur)

Les voor je website: Vooral als je voor het eerst je website lanceert en heel enthousiast bent, kun je de neiging hebben om echt álles op de homepage te zetten. Dit kan bezoekers echter nogal overweldigen, waardoor ze misschien veel eerder op 'terug' klikken en de inhoud van je website geen kans geven. Houd in gedachten dat 45% van de klanten van kleine bedrijven aangeven dat ze niet snel zullen kopen bij een bedrijf met een slecht ontworpen website. Verspreid je content over meerdere pagina's als dat nodig is.

5. Vertrouw op visuele ondersteuning

"Ook al heb je maar één klant tegelijk in je winkel, het is gewoon onmogelijk om ze alles over je winkel en je producten te vertellen. Geef alles consistent aan... zodat klanten weten dat ze bij deze borden belangrijke informatie kunnen vergaren."(Retail Minded)

Les voor je website: Wat is het online equivalent van borden in je winkel? Je navigatiemenu! Elke link in de navigatie van je site is als een bord dat boven een gedeelte van je winkel hangt, dat bezoekers snel helpt vinden wat ze zoeken zodat ze niet ontmoedigd de deur uit lopen. Zorg dat je navigatielinks, zoals Contact, Galerij, Producten en Over ons, duidelijk, beschrijvend en niet druk zijn.

6. Gebruik genoeg ruimte

"Naast een goed grondplan is het ook belangrijk om voldoende hoogte van plafond tot vloer te gebruiken... Te veel producten in schappen en rekken plaatsen is ook geen goed idee, want dat 'verstikt' de artikelen.(Creativity Window)

Les voor je website: Een term in de webdesignwereld waar je misschien van gehoord hebt is "witruimte", wat ook wel bekend staat als negatieve ruimte en eigenlijk elke kleur kan hebben die de achtergrond van je website heeft. Dit zijn de delen van je site tussen de afbeeldingen en tekst, waar het oog van je bezoekers even rust vindt en wat de inhoud van een pagina overzichtelijker maakt. Het is altijd belangrijk om een goede hoeveelheid witruimte te hebben. Dat hoeft niet te betekenen dat je website gelikt en modern is als dat niet bij je merk past, het wil alleen zeggen dat je pagina prettig is om naar te kijken.

7. Hang er labels aan

"Zorg dat al je voorraad geprijsd is. Niemand heeft zin om te vragen wat iets kost."(Bob Phibbs – The Retail Doctor)

Les voor je website: Eén van de belangrijkste redenen om een online aanwezigheid te hebben, is om klanten alle informatie over je bedrijf te geven die ze maar willen, dag en nacht, zonder dat jij er je werk voor hoeft neer te leggen om de telefoon te beantwoorden. Productinformatie is een van de belangrijkste dingen waarvoor mensen naar je website gaan! Bellen om naar prijzen te vragen voelt als een grote stap en je wilt juist dat bezoekers die alleen aan het kijken zijn, hun beslissing volledig geïnformeerd nemen, zonder druk.

8. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen

"Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Geen enkele etalage blijft voor altijd hetzelfde (je moet hem juist regelmatig veranderen), dus als een idee geen resultaat geeft, verzin dan iets anders."(Small Business Trends)

Les voor je website: Deze laatste tip combineert het advies om je website regelmatig bij te werken met het bijhouden van je bezoekersaantallen! Vooral als je zelf je website onderhoudt moet je proberen om regelmatig nieuwe content erop te zetten om te zien wat aanslaat bij je bezoekers. Daar kun je achter komen door in de gaten te houden hoeveel mensen naar je site komen, je producten kopen, je diensten aanvragen of je contactformulier invullen.

Maak goed gebruik van deze experttips over visuele merchandising en etalage-ideeën om te zorgen dat je website voortdurend hard werkt voor je bedrijf.

Over de schrijver

Sarah Matista is de marketingcommunicatiemanager van Vistaprint Digital, de afdeling digitale diensten van Vistaprint. Sarah's hart ligt bij het helpen van zelfstandig ondernemers om digitale marketing in te zetten om te kunnen concurreren en hun doelen te bereiken.