Achter de schermen: Kerstkaarttrends voor 2021

Wat is er nodig om de jaarlijkse collectie kerstkaarten van Vistaprint te maken? Ongeveer negen maanden werk, vijftig mensen, waaronder onderzoekers, strategen, trendspecialisten, ontwerpers, artdirectors en illustratoren, duizenden klantensamples en eindeloos veel creativiteit. Wij spraken met zes van de teamleden van Vistaprint die onmisbaar zijn bij het maken van onze kerstkaartcollectie. Bekijk hier hun favoriete ontwerpen en kom meer te weten over de vier stappen van het creatieve proces.

  1. Eerst stappen we in de schoenen van de klanten om te ontdekken waar zij van houden.
  2. Daarna doen we trendonderzoek om alles voor te bereiden voor de kerstkaartcollectie van dit jaar.
  3. Het is voor de ontwerpers tijd om aan het werk te gaan.
  4. Als laatste gebruiken klanten hun creativiteit om hun persoonlijke tintjes toe te voegen.

Stap 1: Onszelf in anderen verplaatsen en ontdekken wat klanten leuk vinden

Een goed verhaal begint met begrijpen wat belangrijk is voor de hoofdpersonen. Voor de kerstkaartcollectie van Vistaprint betekent het dat je jezelf in de schoenen van de klant plaatst. Elk jaar na afloop van de feestdagen bekijkt ons strategische ontwerpteam hoe klanten hebben gereageerd op de collectie van het afgelopen jaar, wat ze zochten en wat ze gebruikten om hun kaarten te ontwerpen. We zoeken naar trends in de foto's die mensen uploaden, zoals bruiloften, nieuwe baby's, huisdieren of boeiende reizen. Inzicht in de belangrijke gebeurtenissen in het leven die klanten willen delen, helpt ons om kaarten te ontwerpen die zij mooi vinden.

Hoe komen jullie te weten wat klanten zoeken in een kerstkaart?

Katie Raabe (Manager productcreatie en -beleving): We besluiten welke nieuwe kaarten we maken door te kijken naar de populairste kaarten van het afgelopen seizoen en de nieuwe trends voor het komende jaar. We laten ons onder andere inspireren door woningdecoratie, schrijfwaren, bloemmotieven en typografische ontwerpen.

Jen Movitz (Creatief manager productcreatie en -beleving): We onderzoeken trends in populaire cultuur, zoals woninginrichting en kleding. Vervolgens kijken we samen met het strategische team naar klantgegevens. Dat helpt ons om te voorspellen wat dit kerstseizoen populair gaat worden.

Hoe bedient Vistaprint zijn klanten over de hele wereld?

Joanna Alves (Creatief manager productcreatie en -beleving): Door te kijken naar kerst- en ontwerptrends in de wereld krijgen we een goed idee van wat populair is. Zo hebben we een strategisch specialist in Europa die analyseert wat klanten kopen en die om feedback van klanten vraagt.  We hebben ook productontwerpers over de hele wereld die feedback geven en hun ontwerpexpertise inbrengen.

Cultureel bewustzijn speelt een grote rol in ons ontwerpproces. Dat betekent luisteren naar feedback, kijken hoe klanten onze kaarten gebruiken en op de hoogte zijn van de verschillen in feesttradities, zoals het sturen van nieuwjaarskaarten in Frankrijk. We hebben vertalers van over de hele wereld die ons helpen de culturele nuances te begrijpen en al onze klanten te bedienen.

Favoriet van onze medewerkers

"Dit is een van mijn favorieten. Ik vind het geweldig hoe opvallend hij is. Hij is leuk, de suggestie van uitgeknipt papier spreekt me aan en de vredesduiven zijn feestelijk maar ambigu en zouden ook abstracte bladeren kunnen zijn. De toegevoegde textuur is een mooie aanvulling."

Joanna Alves
Creatief manager productcreatie en -beleving

Stap 2: Alles voorbereiden met trendspotten

We worden allemaal beïnvloed door de dingen die we om ons heen zien. Dus als je een kaart wilt ontwerpen die blij maakt, moet je weten wat er trendy is. We proberen de ontwerpgrenzen te verleggen en tegelijkertijd onze klanten te geven wat ze willen. Dus bieden we elk jaar zowel traditionele als experimentelere, meer trendy kaarten.

Wat is trendonderzoek en wat houdt het in?

Jen: Trendonderzoek is het bekijken van de esthetiek van de populaire cultuur. We kijken naar allerlei bronnen, zoals mode, interieur en designs gedrukt op papier en andere materialen. We letten daarbij vooral op kleuren en patronen. Ik vind veel inspiratie door te kijken naar interieurdetails zoals tapijten, kussens en wanddecoraties.

Joanna: Dit jaar hebben we op twee nieuwe manieren trends gezocht. We hebben het werk intern gedeeld. Een groep van 6 seniorontwerpers onderzocht en vond verschillende trends. Elke ontwerper maakte ene moodboard om met de groep te delen, wat een leuke oefening was om op afstand te doen. Intern identificeerden we trends als cottage, terracotta en ruitjes.

Daarna werkten we met een bureau dat verschillende kunstexperts opdracht gaf om bronnen te vinden voor wereldwijde ontwerptrends die we hadden gevonden voor kerst, Chanoeka, Kwanzaa en Nieuwjaar. Hieronder vallen geometrische illustraties, botanische blokdruk, handgetekende retrolettertypen en speelse ruitjes.

Welke andere trends zien we dit jaar terug in de kerstkaartcollectie?

Joanna: Als we al het onderzoek in overweging nemen, hebben we 6 thema's geïdentificeerd die onze klanten waarschijnlijk van gaan houden: opvallend abstract, knus comfort, tijdloze elegantie, feestelijk lettertypen, minimalistische vreugde en nieuwjaarsvrolijkheid. We benaderen de decembermaand dit jaar met een meer vooruitkijkende blik op trends, naast onze traditionele ontwerpfavorieten.

Zet Vistaprint ook de trend? Of gaat het meer om bieden wat klanten zoeken?

Katie: Mijn eerste prioriteit is leveren waar onze klanten naar op zoek zijn. We zoeken voortdurend naar nieuwe manieren om die favorieten van klanten vorm te geven. Verder willen we graag nieuwe trends laten zien die misschien nog niet zo heel populair zijn, dus die zijn verspreid over onze galerij terug te vinden. Het is belangrijk om een breed assortiment aan trends en stijlen te hebben, zodat al onze klanten iets kunnen vinden wat hen aanspreekt.

Favoriet van onze medewerkers

"Deze kaart is de perfecte mix van traditioneel kerstgroen met een moderne twist. Ik vind het geweldig hoe het ontwerp de bessen en de terracottakleurige bladeren erin verwerkt, wat een heel trendy kleur is dit seizoen. Het subtiele gebruik van blauw en de handgetekende patronen maken deze kaart leuk en anders."

Skylar Ryan
Artdirector productcreatie en -beleving

Stap 3: De ontwerpers gaan aan de slag

Het team heeft dus al maandenlang onderzoek en planning verricht, maar toch begint het verhaal nog maar net. Nu is de tijd aangebroken om de kaartcollectie tot leven te brengen.

Hoe raken ontwerpers geïnspireerd?

Skylar Ryan (Artdirector productcreatie en -beleving): Veel ontwerpers in het team laten zich inspireren door het werk van andere kunstenaars, handletteraars, ontwerpers en zelfs illustratoren van kinderboeken. Ik haal veel inspiratie uit interieurtrends, afwerkingen, patronen, texturen en erop uitgaan in de wereld. Als ik aan het shoppen ben en een mooi patroon op een notitieboek zie, dan maak ik daar snel een foto van. Ik volg ook veel ontwerpers en handletteraars op Instagram die me elke dag inspireren. Ik vraag ook mijn familie en vrienden om hun mening over mijn ontwerpen om ook een perspectief van buiten het bedrijf te horen. Mijn ouders zijn niet alleen zelfstandig ondernemers, maar zijn ook klant van Vistaprint. Dus zij zijn een nuttig klankbord voor me.

Jon Decelles (Artdirector productcreatie en -beleving): Soms zoek ik specifieke inspiratie die past bij het project waar ik aan werk, maar in mijn eigen leven word ik aangetrokken tot dingen die ik als klein kind leuk vond. Ik ben dol op de popcultuur uit de jaren 80 en ik verzamel dingen om me heen die daarmee te maken hebben, maar soms haal ik ook inspiratie uit lokale kunstenaars en dingen als vintage- of vintagemoderne verpakkingen en borden.

Hoe gaan de ontwerpers te werk?

Skylar: Iedere ontwerper heeft een eigen manier van werken, maar veel ontwerpers in ons team beginnen het ontwerpproces met inspiratie op te doen, gevolgd door een miniatuurschets om een idee te krijgen van hoe ze het ontwerp verder willen aanpakken. Daarna brengen ze hun idee tot leven op de computer. Interne beoordeling en kritiek vormen een integraal onderdeel van ons ontwerpproces. Ontwerpers worden gestimuleerd om bij elke stap in het ontwerpproces hun werk aan andere leden van ons team te laten zien en feedback te krijgen.

Jon: Dit verandert per ontwerper, maar ik zoek meestal inspiratie uit kunstenaars en ontwerpers op Pinterest en Instagram. Soms, als ik in een winkel ben of ergens met mijn gezin en iets zie dat me interesseert, dan maak ik er een foto van met mijn telefoon en doe die in een inspiratiedocument. Vanaf daar laat ik dingen in mijn hoofd rondgaan totdat ze samenkomen tot uitvoerbare ideeën. Ik schets ook dingen in een notitieboekje dat op mijn bureau ligt of gooi verschillende inspirerende onderdelen in Photoshop of Illustrator om te zien of een idee ook werkt buiten mijn hoofd. Daarna presenteer ik verschillende concepten aan mijn team en komen er (meestal) meerdere ronden feedback en wijzigingen totdat we iets hebben dat goed gaat werken voor onze beoogde klant.

Hoe persoonlijk is het ontwerpproces?

Skylar: Het ontwerpproces is voor elke ontwerper heel erg persoonlijk. Er zijn wel bepaalde aspecten van het proces die iedereen moet doorlopen, maar elk lid van het team heeft een eigen, unieke aanpak. Sommige ontwerpers tekenen met de hand op papier en scannen hun werk vervolgens in, terwijl anderen alles op hun iPad of computer doen. Sommige mensen handletteren hun typografie en anderen gebruiken voornamelijk computerlettertypen. Die verscheidenheid aan ontwerpprocessen resulteert in zo'n gevarieerde kerstkaartencollectie.

Jen: Ik denk dat een creatief traject altijd persoonlijk aanvoelt. Onze ontwerpers hebben heel veel passie voor hun vak. Dat maakt ze tot echte kunstenaars. Maar ze weten ook goed de balans met de behoeften van de klant te behouden.

Jennifer Nguyen (Artdirector productcreatie en -beleving): Het ontwerpproces kan heel persoonlijk worden, vooral omdat het deels is gebaseerd op onze gevoelens en wat de kaart oproept. Het is lastig om niet subjectief te zijn, omdat wij ook de klant kunnen zijn voor wie we ontwerpen. Als ontwerper vind ik dat het mijn expertise is om te weten wat onze klanten willen. Een deel daarvan gaat ook om mijn smaak en wat ik zou willen. Ik vraag mezelf meestal af: "Zou ik mijn ontwerp kopen als ik de klant was?"

Favoriet van onze medewerkers

"Ik ben dol op de eenvoud en elegantie van deze kaart. De bescheiden gebogen tekst is lief en onverwacht. En de boogvormige foto trekt je aandacht en geeft je een kijkje in een onvergetelijk familiemoment. Deze kaart zou er op elke schoorsteenmantel geweldig uitzien."

Jen Movitz
Manager productcreatie en -beleving

Stap 4: Klanten worden creatief

De beste eindes zijn de eindes die je niet kunt voorspellen. Een essentieel onderdeel van het ontwerpproces voor de kerstkaarten van Vistaprint is ervoor zorgen dat klanten het verhaal zelf kunnen afmaken, zodat ze kaarten kunnen sturen die echt uniek en persoonlijk aanvoelen.

Er gaat zoveel aandacht en creativiteit in elke kaart. Hoeveel ruimte laat je over voor de klant om er een persoonlijke tintje aan te geven?

Skylar: Het is erg belangrijk dat al onze kerstkaarten onze klanten een persoonlijk gevoel geven. We ontwerpen altijd vanuit de klant.

Jen: Klanten kunnen foto's uploaden, kleuren wijzigen en veel elementen van onze kaarten verplaatsen. Dat zorgt ervoor dat klanten er een eigen accent aan toe kunnen voegen.

Joanna: We zijn er in het verleden achter gekomen dat klanten hun kerstkaarten bij Vistaprint kopen om daar hun eigen kaarten van te kunnen maken. We ontwerpen onze sjablonen zo flexibel mogelijk, zodat ze volledig aangepast kunnen worden. En het allerbelangrijkst is natuurlijk de mogelijkheid om een eigen foto toe te voegen!

Favoriet van onze medewerkers

"De helderrode achtergrond en het patroon van besillustraties geeft een opvallende, frisse draai aan klassieke thema's voor de feestdagen. Ik denk dat de grafische stijl van deze kaart zal zorgen dat hij opvalt en ik ben blij met het resultaat!"

Jennifer Nguyen
Artdirector productcreatie en -beleving

Hoe is het om te zien wat klanten met de ontwerpen doen?

Katie: Het is altijd leuk om te zien welke kleurenopties klanten aantrekkelijk vinden en welke kerstwensen ze kiezen om hun kaarten echt persoonlijk te maken. Altijd fijn om lachende gezichten en schattige kinderen te zien!

Skylar: Ik vind het leuk om onze kaarten in het echt tegen te komen. Het is heel bevredigend om de familiefoto's van een klant te zien op een van de kaarten die ik heb ontworpen.

Joanna: Het is zo dankbaar om te zien hoe klanten hun persoonlijke accenten toevoegen aan onze kaarten. Als ze hun familiefoto en eigen kerstwens toevoegen, voelt dat voor mij alsof ik een klein beetje geholpen heb om hun feestdagen extra bijzonder te maken.

Jennifer: Het is leuk om te zien wat klanten met onze ontwerpen doen. Dat helpt ons om een ander gezichtspunt te zien en ons te verbeteren. En het is heel fijn om te zien als de klant de kaart op een succesvolle manier heeft gebruikt.

Favoriet van onze medewerkers

"Ik denk dat dit mijn favoriete feestontwerp tot nu toe is voor dit jaar. Deze is gemaakt door Brian Rutherford en ik ben dol op het lettertype. De textuur in de retrostrepen maakt het ontwerp helemaal af voor mij. De oorspronkelijke kleurenoptie is een mooi palet van winterse groentinten, maar de andere kleurenopties zijn ook heel mooi. Moderne retro-ontwerpen vind ik echt geweldig en dit ontwerp heeft alle belangrijke elementen zonder te overdrijven."

Jon Decelles
Artdirector productcreatie en -beleving

Wat is jouw favoriete onderdeel van het maken van een kaartcollectie?

Katie: Ik heb twee favoriete onderdelen! Mijn eerste favoriete onderdeel is het onderzoeken van trends om te zien hoe interieur- of bloementrends vertaald kunnen worden naar een papieren kaart. Het tweede is zien hoe ons team van getalenteerde ontwerpers bepaalde trends en ideeën interpreteert en transformeert tot prachtige, unieke kunstwerken.

Skylar: Mijn favoriete onderdeel van het maken van wenskaarten voor onze kerstcollectie is de mogelijkheid om kaarten te ontwerpen voor zo veel verschillende ontwerpstijlen, trends en klanten. Geen twee kaarten in onze collectie zien er hetzelfde uit en ik vind het echt boeiend om te zien hoe elke ontwerper de creatieve opdracht anders interpreteert en in een eigen stijl uitvoert.

Jen: Ik houd van het creatieve proces. Het is niet gemakkelijk om tijdens de warme zomermaanden inspiratie te vinden voor de feestdagen, maar het is wel heel erg leuk. De zoektocht naar lettertypen, kleuren en patronen die onze klanten vreugde bezorgen, is ontzettend bevredigend.

Jon: Ik mag letterlijk het hele jaar door over kerst nadenken! Ik vind kerstkaarten maken leuk omdat er wat meer flexibiliteit is voor de creativiteit… Je krijgt wat meer tijd om een mooie illustratie te maken omdat de vormgeving vaak is waar het hele product om draait.

Jennifer: Ik vind het heel leuk om onderzoek te doen en inspiratie en ideeën op te doen als ik een nieuwe kaart ga ontwerpen. Maar het leukste gedeelte is als alles mooi samenkomt: de tekst, de kleuren en de opmaak. En het warme, gelukkige gevoel dat de kaart je geeft.

Favoriet van onze medewerkers

"Ik heb deze kaart gekozen als mijn favoriet omdat hij vrolijkheid en plezier uitstraalt, maar toch nog het klassieke gevoel van de feestdagen weergeeft. Ik ben dol op de net niet perfecte lijnen die in het patroon zijn gebruikt, waardoor het een wat informelere toon krijgt. Ik denk dat het er geweldig uit zal zien met een zwart-wit foto, zodat de kleuren van de kaart echt eruit springen!"

Katie Raabe
Manager productcreatie en -beleving

Gerelateerde producten

Zo schrijf je de perfecte kerstkaart

Ontdek hoe je zakelijke of persoonlijke kerstkaarten zo schrijft dat mensen weten dat je aan hen denkt.

Meer informatie

Hoe kies je de beste foto's voor je kerstkaarten?

Of je nu marketingproducten voor je bedrijf aan het maken bent of kerstkaarten voor je familie, een goede foto maakt het een stuk gemakkelijker.

Meer informatie

Zo maak je de perfecte foto voor je kerstkaarten

Een goede foto maken is gemakkelijker dan je denkt.

Meer informatie

Ideeën voor gepersonaliseerde kerstcadeaus

Onze kerstgids voor helpt je unieke cadeaus te vinden voor iedereen op je lijstje.

Meer informatie

Begin nu