Zo maak je een marketingplan

Het schrijven van een marketingplan klinkt misschien overweldigend, maar maak je geen zorgen. Wij helpen je stap voor stap door het maken van een marketingplan. En als je eenmaal je ideeën op papier hebt gezet, is het eigenlijk best makkelijk - misschien ook wel leuk.

Wat is een marketingplan eigenlijk? In een notendop is het een document dat je marketingstrategie, -activiteiten en resultaten samenvat. Je marketingplan moet naar de doelen en missie van je bedrijf toewerken. Het goede nieuws is dat een marketingplan niet veel tijd, geld en moeite hoeft te kosten. Het moet alleen wel goed worden onderzocht en uitgedacht en binnen redelijke tijd worden uitgevoerd.

Uiteindelijk maakt het niet uit hoe goed je product of dienst is; als je geen klanten hebt of niet weet hoe je nieuwe klanten moet bereiken, zul je je doelen niet halen. Daarom is het zo belangrijk om een marketingplan te hebben: het helpt je om je te blijven focussen op het vinden (en behouden!) van klanten.

Je hoort vaak van bedrijven die plotseling succes hebben en van de ene op de andere dag hun doelen behalen. In de praktijk hebben de meeste bedrijven niet zo veel geluk. Een vaker voorkomend verhaal is dat van een stel dat hun laatste cent gebruikt om een grote partij kralen en draad te kopen om een sieradenbedrijf te beginnen... om zich dan te realiseren dat ze geen geld meer over hebben voor de marketing van hun onderneming.

Moraal van het verhaal? Een marketingplan is cruciaal voor je bedrijf en moet voorop staan bij het opstellen van je bedrijfsplan. En nu je weet wat een marketingplan is, kunnen we het hebben over hoe je er een schrijft voor je bedrijf.

Volgens de experts bestaat een marketingplan uit drie hoofdonderdelen:

  1. Klanten. Wie is precies je doelgroep? Wees specifiek! Hoe meer details en gegevens je hebt, hoe makkelijker het is om je marketingactiviteiten te focussen.
  2. Concurrentie. Wie is je concurrentie? Zorg dat je zo veel mogelijk over je concurrenten te weten komt, zodat je kunt bepalen hoe je jezelf moet positioneren en promoten.
  3. Strategie. Hoe ga je klanten aantrekken? In een marketingstrategie moet alles staan waarmee je je product of dienst gaat promoten om winst te maken.

1. Bepaal je markt en je klanten.

Bepaal je markt en je klanten.

Begin je marketingplan door na te denken over het probleem dat je product of service oplost en de behoefte(n) waarin je bedrijf voorziet. Je bent bijvoorbeeld een fotograaf die familieportretten maakt. Een familieportret maken is niet per se heel moeilijk of ingewikkeld, maar je vervult wel een behoefte door mooie momenten en mijlpalen vast te leggen en prachtige wanddecoratie te creëren.

Kijk nu naar de markt. Hoeveel mensen per jaar kopen wat jij verkoopt en hoeveel geld besteden ze aan hun aankopen?

  • Dit is geen moment voor nattevingerwerk. Doe onderzoek met behulp van de volgende hulpmiddelen:
  • Online zoekopdrachten geven je de landelijke cijfers over de omvang van de markt.
  • Zoek op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar gegevens.

De Kamer van Koophandel bij jou in de buurt biedt veel informatie voor kleine ondernemingen.

Beschrijf vervolgens je meest waarschijnlijke klanten. En denk eraan: "iedereen" is geen markt. "Alle moeders" of "vrouwen die graag shoppen" ook niet. Die categorieën zijn te breed. Ga op zoek naar grote deelmarkten, zoals "jonge moeders die elke dag Instagram gebruiken".

TIP VAN VISTAPRINT

Zoek naar gemeenschappelijke kenmerken die klanten delen. Afhankelijk van wat je verkoopt, kan dat bijvoorbeeld zijn:

  • Leeftijd. Wat is de leeftijd van je doelgroep? Als je hun leeftijd weet, kun je bepalen hoe je ze kunt bereiken met je marketing. Millennials geven bijvoorbeeld de voorkeur aan sociale media, terwijl oudere mensen vaker televisie of kranten gebruiken.
  • Locatie. In welk deel van het land of welk land woont je doelgroep? Dan begrijp je met welke culturele, sociale en economische uitdagingen ze te maken hebben.
  • Gedrag. Wat zijn hun behoeften, wensen en dromen? Met deze informatie kun je de psychologische prikkels van je doelgroep begrijpen en beter met ze communiceren.
  • Aantal kinderen. Het helpt je te weten of je doelgroep kinderen heeft zodat je je de unieke verkoopargumenten van je product kunt toespitsen op de uitdagingen waar ouders voor staan.
  • Hobby's. Wat doen ze graag in hun vrije tijd? Met deze informatie kun je makkelijker zien wat je doelgroep aanspreekt in het dagelijks leven.

Praat als het kan met bestaande of potentiële klanten. Bel ze op, of zoek manieren om ze persoonlijk te ontmoeten op knutselmarketen of virtuele evenementen. Als je al klanten hebt, vraag hen dan om feedback. Je kunt ook een promotie of gratis monsters aanbieden in ruil voor informatie en feedback.

Nadat je je onderzoek hebt voltooid, vat je de kenmerken van je ideale klanten samen. Dat zijn de mensen die 1) jouw product of service het hardst nodig hebben, 2) er het geld voor hebben en 3) jouw product of service in grote hoeveelheden of regelmatig nodig hebben. Op die mensen moet je je primair richten.

2. Onderzoek je concurrentie.

Om klanten voor je te winnen, moet je je van je concurrenten onderscheiden. Zoek uit wie die concurrenten zijn, op wie zij zich richten, wat hun prijsbeleid is en hoe zij hun bedrijf promoten. Hier zijn een aantal tips voor hoe je de concurrentie onderzoekt:

  • Google woorden die aan jouw bedrijf zijn gerelateerd, zoals 'kaarsenmakers Almere', 'fotograaf baby's' of 'houtsnijwerk Breda'. Ontwikkel een idee van je lokale concurrentie en kijk of de markt te verzadigd is.
  • Kijk naar de website, slogan, advertenties en afbeeldingen van je concurrenten om te zien op wie ze zich richten en bedenk hoe je jouw branding anders kan doen.
  • Kijk op Facebook, Instagram, Twitter en andere sociale media om te zien wat mensen wel en niet leuk vinden aan je concurrenten.

Vat je belangrijkste bevindingen samen in het gedeelte 'concurrentie' in je marketingplan. Noteer namen, locaties, je grootste concurrenten en hun voor- en nadelen.

3. Ontwikkel je marketingstrategie.

Denk eerst na over de belangrijkste doelen van je bedrijf. Laten we zeggen dat het je doel is om het volgende jaar 100 nieuwe klanten te krijgen. Maak nu een marketingstrategie rond het bereiken van dit doel. Wat ga je doen om die 100 nieuwe klanten te krijgen? Netwerken, verwijzingen, flyers, postkaartmailings, e-mailmarketing, een website en posten op sociale media zijn slechts een paar voorbeelden.

Als je eenmaal een paar ideeën hebt, is het tijd om specifiek te worden. Stel jezelf vragen als:

  • Naar welke netwerkevenementen gaat mijn doelgroep?
  • Op welke sociale media zijn ze actief?
  • Hoe vaak ga ik met ze communiceren?

Als je die vragen eenmaal hebt beantwoord, maak je er doelen van en bepaal je welke prioriteit hebben. Stel daarna voor elk doel een budget in. En als je personeel hebt, wijs dan voor elke taak een 'eigenaar' aan die verantwoordelijk is voor het voltooien ervan.

Top 4 bevindingen

  1. 1
    Schrijf je doelen op.
  2. 2
    Stel een budget in.
  3. 3
    Wijs projecten toe aan werknemers (of maak zelf tijd voor elk project).
  4. 4
    Probeer niet alles tegelijk te doen.

Gerelateerde producten

10 golden rules for designing business cards

Make the best possible first impression with our easy-to-follow guidelines.

Meer informatie

Guide to small business growth

Five tips to give small business owners the confidence they need to take steps to grow, no matter where they are in their small business’ lifespan.

Meer informatie

Begin nu