Zo maak je een marketingplan
Het schrijven van een marketingplan klinkt misschien overweldigend, maar maak je geen zorgen. Wij helpen je stap voor stap door het maken van een marketingplan. En als je eenmaal je ideeën op papier hebt gezet, is het eigenlijk best makkelijk - misschien ook wel leuk.
Wat is een marketingplan eigenlijk? In een notendop is het een document dat je marketingstrategie, -activiteiten en resultaten samenvat. Je marketingplan moet naar de doelen en missie van je bedrijf toewerken. Het goede nieuws is dat een marketingplan niet veel tijd, geld en moeite hoeft te kosten. Het moet alleen wel goed worden onderzocht en uitgedacht en binnen redelijke tijd worden uitgevoerd.
Uiteindelijk maakt het niet uit hoe goed je product of dienst is; als je geen klanten hebt of niet weet hoe je nieuwe klanten moet bereiken, zul je je doelen niet halen. Daarom is het zo belangrijk om een marketingplan te hebben: het helpt je om je te blijven focussen op het vinden (en behouden!) van klanten.
Je hoort vaak van bedrijven die plotseling succes hebben en van de ene op de andere dag hun doelen behalen. In de praktijk hebben de meeste bedrijven niet zo veel geluk. Een vaker voorkomend verhaal is dat van een stel dat hun laatste cent gebruikt om een grote partij kralen en draad te kopen om een sieradenbedrijf te beginnen... om zich dan te realiseren dat ze geen geld meer over hebben voor de marketing van hun onderneming.
Moraal van het verhaal? Een marketingplan is cruciaal voor je bedrijf en moet voorop staan bij het opstellen van je bedrijfsplan. En nu je weet wat een marketingplan is, kunnen we het hebben over hoe je er een schrijft voor je bedrijf.
Volgens de experts bestaat een marketingplan uit drie hoofdonderdelen:
- Klanten. Wie is precies je doelgroep? Wees specifiek! Hoe meer details en gegevens je hebt, hoe makkelijker het is om je marketingactiviteiten te focussen.
- Concurrentie. Wie is je concurrentie? Zorg dat je zo veel mogelijk over je concurrenten te weten komt, zodat je kunt bepalen hoe je jezelf moet positioneren en promoten.
- Strategie. Hoe ga je klanten aantrekken? In een marketingstrategie moet alles staan waarmee je je product of dienst gaat promoten om winst te maken.