40 manieren om je werknemers en klanten te bedanken

Geschatte leestijd: 4 minuten

Bedankt zeggen is belangrijk. Het voelt goed voor jezelf en anderen en het is goed voor je bedrijf. Het hoeft ook niet duur te zijn. Lees verder en ontdek verschillende manieren waarop je je team en je klanten kunt bedanken en pluk de vruchten van sterkere zakenrelaties.

Je team bedanken

Gewaardeerde werknemers zijn blije werknemers en blije werknemers leveren beter werk. Probeer een paar van deze tips om je team te stimuleren en hun potentieel optimaal te benutten.

  1. Bedank ze persoonlijk. De meest oprechte manier om je waardering te tonen is om het persoonlijk te doen.
  2. Maak de vrijdagen leuk. Laat je werknemers wat vroeger stoppen voor pizza en drankjes (of iets gezonders, zoek uit wat de voorkeur van je team heeft).
  3. Schrijf een briefje met de hand. Of het nu een bedankkaart of een post-it is, het is persoonlijk, krachtig en het wordt zeker gewaardeerd. Wees specifiek.
  4. Nodig je team uit voor de lunch. Trakteer ze op een heerlijke maaltijd en zorg ervoor dat iedereen elkaar een beetje beter leert kennen.
  5. Geef complimenten voor goed werk. Heeft iemand goed werk geleverd? Wees specifiek en complimenteer hem/haar voor een goede prestatie.
  6. Ga een dagje de hort op. Geef je teamleden de kans om elkaar beter te leren kennen tijdens een leuke activiteit zoals paintball, wijnproeven of wandelen. Kies iets dat bij je team past.
  7. Geef een cadeautje. Met een fles wijn of een tegoedbon laat je je werknemers weten dat je hun harde werk waardeert. Je hoeft niet te wachten tot de feestdagen of hun verjaardag.
  8. Geef een feestje. Geef iedereen de kans om wat stoom af te blazen en elkaar beter te leren kennen (jij betaalt de drankjes).
  9. Neem wat lekkers mee naar het werk. Ga voor vers fruit en lekkere taartjes, zodat er voor ieder wat wils is.
  10. Denk aan je indirecte team. Toon je dankbaarheid aan de postbode, de schoonmaker en iedereen die eraan bijdraagt dat je bedrijf goed loopt.
  11. Verdubbel een donatie aan het goede doel. Help je werknemers hun favoriete goede doel te steunen door hun donatie te verdubbelen.
  12. Onthoud verjaardagen. Niemand wordt graag vergeten. Een attente kaart of klein cadeautje is alles wat je nodig hebt.
  13. Geef ze een vrije dag. Bijna alle werknemers zullen dit waarderen, ongeacht hoe betrokken ze zijn.
  14. Upgrade je werkplek. Zoek uit of je werknemers zich goed voelen op het werk. Zo niet, wat kun je eraan doen? Een blije werknemer is een productieve werknemer.
  15. Organiseer een ontbijt. Laat een ontbijtbuffet komen of ga koffie drinken met je team.
  16. Reik een prijs uit. Erken goed werk met een trofee. Deze kan wekelijks of maandelijks worden uitgereikt.
  17. Gratis massages. Niet door jou. Huur een professionele masseur in. Je zult versteld staan wat een sessie van 45 minuten kan doen voor de productiviteit en de sfeer in het team.
  18. Moedig leren aan. Help je werknemers beter te worden in hun werk door een training of cursus voor ze te betalen.
  19. Wees respectvol en houd rekening met anderen. Een klein moment van frustratie is genoeg om de positieve relatie die je hebt ontwikkeld schade toe te brengen.

Je klanten bedanken

Klanten zijn essentieel voor elk bedrijf, dus het is logisch dat je goed voor ze zorgt. Tevreden klanten zijn vaker loyaal en verwijzen vrienden en familie naar je door.

  1. Stuur handgeschreven bedankjes. In een wereld met instant berichten en e-mail is een persoonlijk briefje de manier om te laten zien hoe attent je bent. Stuur alleen een briefje of stop het bij een bestelling.
  2. Stuur een kerstkaart. Met een eenvoudige kaart laat je je klanten weten dat je ze waardeert en ernaar uitkijkt om weer zaken te doen.
  3. Beloon trouwe klanten. Dit kan heel simpel zijn: stuur je beste klanten aan het eind van het jaar een tegoedbon.
  4. Biedt gratis verzending. Klanten houden van gratis verzending, zelfs al is het maar tijdelijk. Vooral rond de feestdagen!
  5. Geef producten met logo weg. Kies iets praktisch zoals pennen of mokken met je naam of logo erop, zodat ze aan je bedrijf blijven denken.
  6. Zorg voor heel goede klantenservice. Wees beleefd, betrokken en bereid om samen te werken met je klanten om eventuele problemen op te lossen (en zorg ervoor dat je team dat ook doet).
  7. Laat klanten zien dat je hebt geluisterd. Als je iets hebt veranderd nadat je feedback hebt gekregen van een klant, laat het de klant dan weten.
  8. Verras je klant met een beloning. Bied een willekeurige klant korting, een upgrade of een gratis product. Onverwacht aardig zijn levert gegarandeerd mond-tot-mondreclame op voor je bedrijf.

Werk je in de detailhandel? Probeer dan deze tips uit:

  1. Tassen met logo. Iedereen heeft een boodschappentas nodig. Kies er een in jouw prijsklasse, voeg je logo toe en herinner je klanten elke keer dat ze boodschappen doen aan je bedrijf.
  2. Gratis proefmonsters. Wat je ook verkoopt, de meeste klanten houden van gratis. Het is een beproefde methode om aandacht te trekken en klanten te krijgen.
  3. Bied een inpakservice. Klanten tijd besparen is het beste bedankje, vooral tijdens de feestdagen.
  4. Hang een spandoek op. Soms is de simpelste aanpak de beste. Maak een bord met "Bedankt voor je klandizie in 2017. Wij kijken ernaar uit om je volgend jaar weer te zien."

Hier zijn een paar ideeën voor hoveniers:

  1. Geef op maat gemaakte kalenders. Ideaal voor de feestdagen. Licht je beste werk uit met foto's en voeg seizoensherinneringen toe, zoals 'tuinonderhoud zomer inplannen.'
  2. Stuur een zakje kruidenzaadjes. Een bijzonder cadeau waardoor klanten je herinneren. Veel soorten kruiden kunnen binnen groeien, of juist buiten, zelfs in de winter.
  3. Seizoensplanten. Een simpele krans met een strik erop en een handgeschreven briefje erbij is een leuke manier om je klanten te bedanken.

Hints voor kappers en haarsalons:

  1. Maak een fotomagneet. Voeg een foto van het nieuwe kapsel van je klant en je zakelijke telefoonnummer toe, zodat ze weten door wie hun haar altijd zo goed zit.
  2. Geef wat producten weg. Geef ze een paar kleine flesjes van je producten. Als je klanten er blij mee zijn, komen ze terug om meer te kopen.
  3. Wees attent. Klanten komen naar de salon om verzorgd te worden. Onthoud hun naam, bied een gratis drankje aan en lach.

Hoe zit het met horeca-eigenaren?

  1. Gebruik klantkaartjes. Deze klassieke tactiek is de perfecte manier om trouwe klanten te belonen. Bied ze een gratis drankje, maaltijd of zelfs een cadeautje aan, zoals een doosje chocola.
  2. Bied verleidelijke traktaties aan. Geef voorbijgangers een voorproefje van het menu of een seizoenstraktatie zoals warme chocolademelk en speculaas. Ze zullen je leuke gebaar en het feestelijke eten niet vergeten!
  3. Geef een feestje voor buurtgenoten. Als je genoeg trouwe klanten hebt, kun je een speciale avond voor ze organiseren met korting en een VIP-behandeling.

Gerelateerde producten

Vijf goede manieren om je klantenservice te verbeteren

Lees over praktische aanpassingen die zorgen dat klanten blij zijn en gehoord worden en dat je bedrijf floreert door uitstekende mond-tot-mondreclame.
Meer informatie

Bekijk onze 6 tips voor duurzame klantrelaties.

Hier zijn 6 bewezen tips om je te helpen je klanten te begrijpen, sterkere relaties op te bouwen en je bedrijf te laten groeien.
Meer informatie