Hoe maak je een spandoek voor je bedrijf?

    Dat is het belangrijkste doel bij het promoten van je bedrijf. Het gebruik van spandoeken is een van de meest directe en effectieve manieren om de aandacht van mensen te trekken vanaf een afstandje.

    Ik hoor je al zeggen: "Spandoeken zijn echt teveel gedoe... ze zijn lastig te maken en het lukt me vast niet." Maar dat is niet zo en je kunt het best.

    Spandoeken zijn makkelijker te maken dan je denkt.

    Met een beetje planning en een paar belangrijke aanwijzingen kun je het juiste spandoek maken voor je bedrijf, precies zoals je wilt. Hier is onze gids voor het maken van iets waar je trots op kunt zijn.

  • Bepaal waar je spandoek geplaatst zal worden

  • De locatie bepaalt het formaat, de kleur, de boodschap en het materiaal van je spandoek. Gaat je spandoek boven de deur van je winkel hangen of op een sportevenement, op een boerenmarkt of in een etalage?

    Bedenk naast de locatie ook wat je doelgroep aan het doen is wanneer ze je spandoek zien: staan, lopen, rijden, in de trein zitten, en hoe ver weg ze zijn. Dit heeft invloed op het formaat van het spandoek, of je een verticaal of horizontaal spandoek kiest, het lettertype dat je kiest en hoeveel woorden erop passen.

    Bedenk ook wat de achtergrond van het spandoek is (lommerrijke bomen, rode baksteen, witte muren?). Je spandoek moet opvallen tegen de achtergrond. Het gaat er namelijk om dat je spandoek de aandacht van je klanten trekt.

  • Schrijf de tekst

  • Bepaal wat het ene ding is dat je wilt doen wanneer mensen je spandoek zien (we weten dat het moeilijk is, maar het is veel makkelijker om je spandoek te maken als je maar één ding kiest). Als het duidelijk is wat het doel is van je spandoek, komt het doel beter over bij je doelgroep.

    Je wilt bijvoorbeeld dat mensen je winkel binnenkomen, je zelfgemaakte appeltaart proeven, je bellen voor een offerte of naar je website gaan. Wat het doel van je spandoek ook is, zorg ervoor dat je aanzet tot actie (het ene ding wat je wilt dat mensen doen) duidelijk en kort is.

    Hoe minder woorden, hoe beter. De meeste mensen zien je spandoek vanaf een afstand (en maar heel kort, terwijl ze in beweging zijn), dus zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is door voor korte, directe, makkelijk leesbare uitspraken te kiezen. Vermijd nietszeggende woorden. Als je een woord kunt weglaten zonder de boodschap te veranderen, doe dat dan ook.

  • Kies een spandoek voor binnen of buiten

  • Het materiaal wordt bepaald door de plaats waar je je spandoek hangt. Je kunt spandoeken voor buiten ook binnen gebruiken, maar spandoeken voor binnen zijn niet goed bestand tegen het weer.

    Onze spandoeken van vinyl zijn duurzaam, waterbestendig en vervagen niet, dus ze blijven er goed uitzien.

    Het spandoek voor binnen is gemaakt van wit 440 g/m² vinyl dat lichtgewicht en scheurbestendig is en een matte afwerking heeft.

    Het vinyl voor buiten weegt 500 g/m² en heeft ook een matte afwerking. Dit materiaal is nog iets duurzamer en is speciaal ontworpen om tegen de zon, wind en regen te kunnen.

    Voor het ophangen van je spandoeken zijn er verschillende opties:

    • Plakringen: je kunt deze zelf aanbrengen waar je maar wilt. Simpel en zonder gedoe.
    • Metalen hangringen: deze optie bevelen we aan. De metalen hangringen zijn al aangebracht, zodat je je spandoek makkelijk kunt ophangen. Ze zijn beschikbaar voor spandoeken voor binnen en buiten.
    • Standaards voor spandoeken: ideaal voor verticale spandoeken. Ze zijn meer geschikt voor handelsbeurzen die binnen plaats vinden dan voor buiten.

    Als je voor een standaard voor spandoeken kiest, kun je kiezen uit verschillende soorten. Hieronder vind je de verschillende soorten:

    • H-vormige standaard voor spandoeken: deze standaard is de stevigste optie en neemt wat ruimte in op de vloer, zodat mensen je boodschap goed kunnen zien.
    • L-vormige standaard voor spandoeken: deze standaard is de makkelijkste optie om mee te nemen en heeft een verstelbaar frame dat makkelijk in te klappen is.
    • X-vormige standaard voor spandoeken: deze standaard is de makkelijkste optie om op te stellen. Je kunt hem in een paar seconden opzetten en makkelijk meenemen.

    Oké, nu weet je waar je je spandoek gaat plaatsen, wat het doel is van je spandoek en wat je wilt zeggen (ongeveer). Het is nu tijd om je spandoek te gaan maken. We hebben het proces stap voor stap uitgelegd, maar als je hulp nodig hebt, kun je ons bellen op 020-7083459. We helpen je graag.

  • Voeg kleuren toe voor contrast

  • Bedenk welke kleuren je wilt gebruiken op je spandoek en of die kleur geschikt is om de woorden uit te lichten. Over het algemeen wil je een groot contrast tussen de letters en de achtergrond, dus een donker lettertype op een lichte achtergrond of andersom.

  • Kies het lettertype

  • Met klassieke, dikgedrukte lettertypes als Helvetica, Century Gothic en Verdana geef je je spandoek een professionele uitstraling en blijft de tekst goed leesbaar. Hoe verleidelijk ook, vermijd speelse en aparte lettertypes. Dan kunnen je klanten je boodschap minder makkelijk lezen.

  • Volgorde van de boodschap

  • De volgorde van je boodschap en gegevens (de hiërarchie) heeft een grote invloed op de effectiviteit van je spandoek. Het lijkt misschien een open deur, maar licht je belangrijkste informatie/gegevens uit. Je kunt wel brownies promoten waar je röntgenogen van krijgt, maar als je dat niet vermeldt, weet niemand dat.

    Je kunt de volgorde aanpassen door middel van lettergrootte, dikgedrukte letters, kleur en meer ruimte voor de belangrijkste delen. Probeer verschillende lettergroottes te vermijden. Gebruik maximaal drie lettergroottes (anders gaat het er rommelig uitzien)

  • Selecteer een ontwerp

  • Je hebt een paar opties voor het ontwerpen van je spandoek. Een eenvoudige manier is om een van onze aanpasbare sjablonen te kiezen. Professionele ontwerpers hebben het harde werk al voor je gedaan. Daarna hoef je alleen maar je boodschap toe te voegen, je lettertype te kiezen en de lay-out aan te passen met slepen en neerzetten, totdat je tevreden bent met het eindresultaat.

    Als je al een eigen spandoekontwerp hebt, kun je het uploaden naar het spandoek dat je hebt uitgekozen. Adobe Photoshop en Illustrator zijn de beste bestandsindelingen om te gebruiken voor het uploaden van je ontwerp. Alle details over afbeeldingsresoluties, uitloop, CMYK-drukwerk en meer lees je in onze gids voor ontwerpspecificaties.

    Zoals je ziet is het maken van een effectief spandoek goed te doen met een beetje planning en een paar belangrijke aanwijzingen. En vergeet niet dat je niet al deze aanbevelingen hoeft te gebruiken. Doe wat logisch lijkt om je spandoek aan te passen aan de stijl van je bedrijf.