hoe je een stijlgids voor je merk creëert

Hoe je een stijlgids voor je merk creëert

Als je onderneming groeit, krijgen meer mensen de kans om je voor de eerste keer te ontdekken. Van het aannemen van je visitekaartje op een evenement tot het bezoeken van je website voor meer informatie, het is cruciaal dat iedere ervaring die mensen met je merk hebben, consequent is.

Want je merk is niet alleen een logo en kleurenschema.

Het is de ervaring die mensen verwachten van je bedrijf en de woorden die ze gebruiken wanneer ze je aanraden aan iemand anders.

Dus wat is een stijlgids voor je merk?

De stijlgids voor je merk zorgt ervoor dat je drukwerk en digitale marketing op elkaar is afgestemd en je bedrijf accuraat en professioneel vertegenwoordigt. En het ook logisch in zakelijke zin. Volgens het Brand Consistency-rapport "is de gemiddelde winststijging als een merk altijd consequent gepresenteerd wordt. 23%".

Gedetailleerde richtlijnen voor je merk helpen nieuwe medewerkers begrijpen hoe je over het bedrijf en je producten en diensten praat.

In dit artikel leer je:

  • Wat er in de stijlgids voor je merk moet staan
  • Hoe je een consequente uitstraling voor je bedrijf ontwerpt
  • Waarom het essentieel is om consequent over te komen, waar mensen je ook vinden, online of offline.

1. Begin met 'waarom'

De missie of visie van je merk als actiegerichte verklaring van hoe jouw bedrijf zijn klanten helpt.

Maar behalve vertellen wat je doet, geeft de missie van je merk ook weer wat het doel van je werk is en het effect dat je het wilt laten hebben op de wereld om je heen. Het verklaart wat je voor anderen doet en welke benadering je volgt in het streven om de doelstellingen die je voor jezelf en je bedrijf hebt vastgesteld, te behalen.

Het is logisch om je missie op te nemen in de stijlgids voor je merk, omdat het:

  • vaststelt welke soort klanten je probeert te bereiken
  • de toon zet voor hoe je je merk presenteert
  • deelt waar jij en je bedrijf voor staan

Om te laten zien hoe een stijlgids voor je merk eruit ziet, laten we in de volgende stappen een fictieve avontuurlijke touroperator zien, genaamd NOMAD.

De missie van het merk NOMAD ziet er ongeveer zo uit:

Avontuurlijke tours die de plaatselijke gemeenschappen steunen

2. Stel je unieke verkooppunten vast

Als je de missie uitschrijft heb je de unieke verkooppunten misschien al vastgesteld (unique selling proposition - USP) Ze geven weer in welk opzicht jouw bedrijf anders is dan de concurrentie

De USP's van NOMAD zijn:

NOMAD: Kansen creëren voor plaatselijke gemeenschappen door middel van avontuurlijke tours met weinig impact op de omgeving

Dit is een ander stukje van de merkpuzzel die een plek nodig heeft in de stijlgids van je merk. Je USP spreekt je doelgroep rechtstreeks aan: in hun taal, over hun problemen, overtuigingen en zorgen. Dus door je USP op een consequente manier door te voeren in je digitale en drukwerkproducten, kun je geloofwaardigheid opbouwen en je merk herkenbaar maken voor je doelgroep. Branding draait voornamelijk om herkenning en je USP speelt een grote rol in het overtuigen van mensen waarom ze jou moeten kiezen in plaats van je concurrent.

En hoewel de missie, waarden en USP van je merk niet altijd een tastbare waarde voor je marketing hebben, liggen ze aan de basis van elke interactie met je bedrijf. Ze bepalen de toon, uitstraling, het kanaal en platform, waardoor ze onmisbaar zijn voor het maken van een begrijpelijke stijlgids.

3. Stel vast hoe je je logo gebruikt

Je logo is de visuele vertegenwoordiging van je bedrijf en maakt het makkelijk voor mensen om je merk te herkennen. Het is een goed idee om je logo op te nemen in de stijlgids, inclusief uitleg waar het voor staat. Een stijlgids voor je merk is bedoeld als een leerzame, praktische bron voor je interne en externe partners, dus uitleg is altijd handig. Laat geen ruimte voor interpretatie als het om je merk gaat; dit is niet iets waar mensen creatieve vrijheden op los mogen laten.

Behalve de betekenis van je logo zou je stijlgids ook toegestane en niet-toegestane manieren om je logo te gebruiken, moeten bevatten. Door bijvoorbeeld specifieke afmetingen, kleurinversie en specificaties voor het logo in zwart-wit te geven, kun je het beter consequent houden in al je marketingmateriaal. Neem zoveel variaties van je logo op in je stijlgids als je wilt. Dit is jouw vangnet, dus wees zo streng of los als je wilt.

Kort gezegd maakt de logopagina het voor iedereen gemakkelijk om te begrijpen hoe het logo gebruikt wordt volgens de regels van het merk. Het is een eenvoudig document met een hoop informatie.

Nu de variabelen voor je logo duidelijk beschreven zijn in je stijlgids, zal je merk intact blijven, ongeacht of je logo op een folder, bedrukte kleding, of een profielpagina op social media staat.

4. Specificeer je kleurenpalet.

Behalve je logo is het ook handig om (liefst één tot drie) kleuren in het kleurenpalet te definiëren. Voeg die kleuren toe aan de stijlgids voor je merk, inclusief de namen van de kleuren (indien beschikbaar), een kleurstaal en hex-codes (de HTML-versie van kleurnamen).

Net zoals bij je logo, is het gebruik van dezelfde kleuren in al je marketingmateriaal, borden, spandoeken, website en social media-accounts noodzakelijk voor het opbouwen van een betrouwbaar, herkenbaar merk. Als je de goedgekeurde kleuren en relevante informatie erover opneemt in je stijlgids, verklein je de kans op fouten.

Het kleurenpalet van NOMAD reflecteert de kleuren van buiten. Hemelsblauw, donker hemelsblauw en limoengroen wekken allemaal beelden op van avonturen in exotische plaatsen.

Maar dat is nog niet alles.

Mensen associëren blauw vaak met bekwaamheid en betrouwbaarheid, terwijl groen veel gebruikt wordt om natuur en milieubewustzijn weer te geven.

Het kost tijd om de perfecte kleurenset te vinden en zorg ervoor dat je ook populaire associaties met kleuren onderzoekt. Zodra je de kleuren gevonden hebt, kun je ze in je stijlgids opnemen. Op de lange termijn bespaar je tijd als al je specifieke kleuren op één plaats te vinden zijn. Bovendien zullen de online en offline aanwezigheid van je merk samenhangend zijn.

5. Selecteer typografie

Net zoals je merkkleuren, moet je ook een set lettertypen samenstellen om een betrouwbaar, consequent merk op te bouwen. Of het nu tijdens het ontwerpen van je visitekaartje of website was, je hebt een of twee lettertypen gekozen die je goed bij je merk vond passen. Dat is je goedgekeurde set lettertypen.

Maak je geen zorgen als je de namen van de lettertypen niet meer weet. Ga terug naar je websitebouwer of het ontwerpproject voor je marketingmateriaal en zoek je namen van je belangrijkste twee lettertypen op. Google biedt een handige extensie genaamd What Font, die je kan helpen om je lettertypen te identificeren.

Zodra je de namen en gewenste lettergrootten weet, kun je ze toevoegen aan de stijlgids. Het is belangrijk om voorbeelden van use-cases te gebruiken om verwarring te voorkomen en om de ruimte voor interpretatie te beperken.

Zoals je kunt zien in het voorbeeld van NOMAD, zijn de namen en stijlen van de lettertypen, en use-cases (kop en body-tekst) allemaal genoteerd en gemakkelijk te gebruiken. Dit is een eenvoudige, efficiënte manier om de gewenste lettertypen op een begrijpelijke manier weer te geven.

6. Kies toepasselijke afbeeldingen

Het opnemen van een aantal goedgekeurde afbeeldingen (bij voorkeur originele afbeeldingen) en thema's die bij je merk passen, is een effectieve manier om te vertellen wat je bedrijf doet. Toepasselijke niche-gebieden beschrijven, helpt om in de toekomst afbeeldingen te selecteren die bij het merk passen.

De inspiratiepagina's zijn handig, omdat ze in een oogopslag hints geven over de visuele identiteit van het merk. Die details zijn nuttig wanneer je een schrijver of ontwerper instructies geeft over je merk, of een nieuwe medewerker inwerkt.

En je merkwoorden zetten de toon voor het soort bijvoeglijke naamwoorden dat je wilt dat mensen gebruiken als ze je bedrijf beschrijven.

In het voorbeeld hierboven van NOMAD kun je de uitstraling zien die ze proberen te creëren, en het is duidelijk welke soort afbeeldingen werken voor dit merk. Dat is het doel van je afbeeldingensectie. Je hoeft geen honderden afbeeldingen op te nemen, maar een paar die de verschillende focusgebieden en waarden van je merk weergeven, helpen om te laten zien wie je bent en wat je doet.

7. Bepaal je klank

Klank is de persoonlijkheid van een merk en wordt meestal beschreven met bijvoeglijke naamwoorden.

Toon is de emotionele kwaliteit van de klank. Het geeft weer hoe een merk 'spreekt' op licht van elkaar verschillende manieren, afhankelijk van het publiek, de omstandigheid of het onderwerp.

Je merk heeft altijd dezelfde klank, maar de toon varieert, afhankelijk van iedere conversatie.

De klank maakt je teksten consequent en de toon maakt ze empathischer.

NOMAD beschrijft zichzelf als:

  • Sportief
  • Avontuurlijk
  • Modern

Aangezien de doelgroep van NOMAD actieve avonturiers zijn, moet de klank dat weerspiegelen en energie en enthousiasme uitstralen. Mensen moeten net zoveel energie halen uit het lezen van de website als wanneer ze op het punt staan een wandeling door de bergen te maken.

En hoewel de klank van je bedrijf niet iets tastbaars is, zoals een logo, is het een integraal onderdeel van je merkidentiteit. De klank van je merk zou in iedere interactie met je bedrijf hetzelfde moeten zijn, van flyers tot je Facebookpagina.

Geef zoveel mogelijk richtlijnen, zodat de klank altijd consequent klinkt, ongeacht wie er voor je bedrijf schrijft.

8. Beschrijf je schrijfstijl tot in detail

ALLEMAAL HOOFDLETTERS of kleine letters?

De manier waarop je schrijft heeft invloed op de toon van je bericht. Taal is flexibel en er zijn veel verschillende manieren om dezelfde woorden op een andere manier over te brengen.

Bijvoorbeeld zoals in dit bericht:

  • Neem contact op voor een offerte
  • NEEM CONTACT OP VOOR EEN OFFERTE

Ze komen verschillend over, vind je niet?

De versie met alleen hoofdletter komt een stuk strenger over. Het voelt bijna alsof er tegen je geschreeuwd wordt. In het eerste voorbeeld worden kleine letters gebruikt en er staat geen punt aan het einde van de zin. Daardoor klint het bericht meer als een gesprek en minder als een bevel.

Dat gezegd hebbende, er zijn omstandigheden waarin het toepasselijk is om alleen hoofdletters te gebruiken.

NOMAD gebruikt bijvoorbeeld alleen hoofdletters voor zijn bedrijfsnaam. Omdat het een energieke touroperator is, is het toepasselijk omdat het gebruik van hoofdletters de energie van het merk weergeeft. De hoofdletter M weerspiegelt zelfs de bergtoppen die in sommige afbeeldingen in de stijlgids van het merk zijn opgenomen.

Het gedetailleerd beschrijven van je schrijfstijl zorgt ervoor dat alle geschreven berichten consequent zijn.

9. Doe je voordeel met online programma's

Google Slides is ideaal voor het maken van een levende stijlgids, wat betekent dat je hem regelmatig kunt updaten en via e-mail kunt delen. De intuïtieve werkwijze maakt het eenvoudig om geweldige resultaten te behalen. En het is gratis.

Frontify beschrijft zichzelf als 'software voor branding en het vereenvoudigen van het hele ontwerpproces'. Er wordt een gratis versie aangeboden voor één merk, tot 3 gebruikers en met 1 GB opslagruimte voor je online stijlhandleiding voor je merk.

Brandbuilder.ai belooft je 'een merk te creëren dat uniek is en je vervolgens te helpen het in verschillende zakelijke producten te gebruiken.' Je kunt gratis beginnen en in het merkinspiratieprogramma kun je bestaande voorbeelden vinden van branchespecifieke stijlgidsen voor merken.

Openbrand biedt een 'dynamisch alternatief voor statische pdf-handleidingen die niemand leest: een unieke functieset voor het werken met logo's, kleurenschema's, typografie, afbeeldingen en nog veel meer'. Het basic pakket is gratis en biedt 1 GB aan opslagruimte voor de stijlgids van je merk.

We horen graag hoe de stijlgids voor jouw merk eruitziet. Deel je afbeeldingen met de hashtag #vistaprint.

Gerelateerde producten

Branding op een evenement

Wanneer je een evenement zoals een boerenmarkt of beurs een plant, dan is het belangrijk om te weten hoe je de branding van je bedrijf moet doen. Leer hier de basisbeginselen voor de branding van een evenement.
Meer informatie

Redenen om kleding met je merk erop te dragen

Ontdek hoe shirts en jacks met je logo erop je winst kunnen opleveren.
Meer informatie

Begin nu