Tips van experts voor een kerstetalage voor weinig geld

Tips van Sally Dailey, kunstenares en binnenhuisarchitect

Geschatte leestijd: 5 minuten

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde zelfstandig ondernemer een paar honderd euro uitgeeft aan de decoratie van zijn etalage voor de feestdagen. Dat lijkt misschien weinig, maar je kunt veel doen met een paar honderd euro.

We spraken met kunstenares en binnenhuisarchitecte Sally Dailey, die ons tips gaf over je hoe je etalage optimaal kunt benutten. Ze gaf ook voorbeelden van thema's voor etalagedecoratie en wat je nodig hebt om je etalage in te richten.

Wat je ook ontwerpt, uitmuntendheid begint met een goede planning!

Eerst ga je bepalen wat je boodschap is. Stel je zelf daarbij een paar vragen: wat wil je zeggen? Hoe wil je dat je etalage eruit komt te zien? Dat deed ik voordat ik onderstaande voorbeelden bedacht.

Daarna stel je je voor dat je etalage een podium is. Hier komt je verhaal tot leven. Er zijn een achtergrond, een vloer, een plafond, verlichting, een decor, de ster van de show en figuranten. Houd het simpel, maar gewaagd. En onthoud: minder is meer. Je etalage moet beeldend, netjes, leesbaar en makkelijk te begrijpen zijn.

Als je je boodschap hebt en een paar geweldige manieren voor je ziet om je etalage in te richten, kun je gaan nadenken over het ontwerp van je etalage.

Denk out-of-the-box

Dit betekent: stijlen en contrasterende kleuren mixen, grote en kleine figuren gebruiken en verschillende lettertypes gebruiken om de aandacht te trekken. Hierdoor willen mensen nog een keer kijken, omdat het ongebruikelijk is en ze dit niet verwachten. Sterker nog, een lichte botsing tussen figuren, stijlen of kleuren creëert een enorme intrige en energie, en dat is goed! Tot slot haal je je publiek binnen met een verrassingselement. Mijn voorbeeld in 'De perfecte verpakking' is de verrassing dat een elf de pakjes draagt in plaats van een mens.

Kies je kleuren

Bedenk voordat je je etalage gaat inrichten welke kleuren je wilt gebruiken. Je kunt elk materiaal gebruiken, of het nu papier of verf is, om een idee te krijgen van hoe elke kleur eruit zou zien in je etalage.

Nu je de omgeving hebt bepaald, is het tijd om je creatie in elkaar te zetten. Hier zijn enkele tips om je etalage echt te laten opvallen.

Gebruik dimensies
Er zijn een paar eenvoudige manieren om je etalage een 3D-effect te geven. En je hebt er geen speciale bril voor nodig.

  • Zet afbeeldingen, borden, producten etc. op verschillende hoogtes, zodat sommige achteraan staan en sommige vooraan.
  • Voeg een intense schaduw toe op drukwerk. Woorden zien er dan dik en multidimensionaal uit.
  • Zet donkere items in de achtergrond en lichtere/fellere objecten vooraan.
  • Verlicht vanaf de voorkant met een klein spotje. Dit geeft een dramatisch effect.

Let it shine
Gebruik spiegels, glas en glittermateriaal in combinatie met een klein spotje om je etalage wat glans te geven.

Maak je etalage leuk en feestelijk
Het zijn tenslotte de feestdagen!

Met bovenstaande tips in gedachten geef ik 4 voorbeelden van thema's voor etalages en de spullen die je nodig hebt om je etalage levendig te maken.

1. De feestdagen zien er feestelijk uit

Over de look
Het kleurenpallet is verfijnd: zacht citroengroen met wat rood in de woorden 'merry' en 'bright'. De glitteraccenten op de onderzetters geven de glans die nodig is om mensen naar binnen te lokken. Ons verrassingselement is dat de twee kerstkransen eigenlijk een zonnebril zijn! De grote ampersand (&-teken) voegt een hip tintje toe aan de verder simpele, kleinere woorden.

Benodigdheden

  • 24 gedrukte papieren onderzetters: 9 helderrode, 8 met glitter en goud, 7 met glitter en zilver
  • Goud of zilver touw en doorzichtige tape (gebruikt om de slingers te maken met de onderzetters)
  • Een staand reclamebord of twee staande reclameborden voor een grotere etalage en een grote afbeelding
  • 180 cm aan led-lichtsnoeren op batterijen
  • Kerstkransen met een diameter van van 60 tot 70 cm en een kleine dennentak voor de neusbrug

2. Vrede op aarde

Over de look
Deze etalage is voor liefhebbers van de aarde! Het vredesteken kan op het bord worden gedrukt of er bovenop worden bevestigd. Hoe dan ook geven de glittergedeeltes een moderne glamour aan een onderschatte, maar krachtige boodschap. Schitterende lichtjes en een spotje aan de voorkant zorgen voor een heldere verlichting. Netjes en sterk met moderne kleuren.

Benodigdheden

  • Staand reclamebord of 1 of 2 borden, afhankelijk van de grootte van je etalage
  • Zilveren glitter en lijm om de letters VREDE en het vredesteken op het gedrukte bord te bevestigen
  • 30 gedrukte papieren onderzetters
  • Zilver touw en zilver tape om de slingers te maken
  • 2 tot 3 rollen lint voor de slingers

3. Het perfecte pakje

Over de look
Deze etalage is ontzettend leuk en grappig. De gedrukte pakjes moeten netjes zijn en de heldere kleuren moeten visueel van het bord afspatten. De enorme glitterstrik verbindt het hele concept met elkaar. Het verrassingselement is dat je alleen maar de muts, handen en voeten van de elf ziet. Een klein beetje glittersneeuw aan de onderkant maakt de setting helemaal af, zodat je etalage jong en oud zal intrigeren!

Benodigdheden

  • Staand reclamebord
    • Karton om elvenschoenen van te maken
  • Onderzetters
  • Zilver touw en zilver tape om hangende ho-ho-ho's te maken
    • Zilveren glitter om de grote strik op de pakjes te accentueren
    • Lijm
    • Strik

Sally Dailey is een ervaren kunstenares en binnenhuisarchitecte die al meer dan dertig jaar in de branche werkt. Ze heeft haar naam gevestigd met haar eerste bedrijf Mississippi Household Goods, waarmee ze met de hand geschilderde accessoires voor in huis verkocht in boetieks en bij Neiman Marcus. Hierdoor werd de kunst van Sally in licentie gegeven voor fabrieksproducten over de hele wereld, terwijl ze ondertussen haar klanten behield voor binnenhuisarchitectuur voor huizen en commerciële ruimtes. Met de unieke stijl en artistieke aanpak van Sally kan elk project zich helemaal onderscheiden en de stijl van haar klanten weergeven.

Sally woont in de Midwest in de Verenigde Staten en heeft het geluk te mogen werken met mensen over de hele wereld. Haar kunst wordt zelfs verzameld door beroemdheden.

Gerelateerde producten

Marketingtips voor de feestdagen

Bereid je onderneming voor op de kerstdrukte met onze drie maanden tellende marketingchecklist, campagneideeën en zakelijke tips. Ontdek hoe andere bedrijven hun marketingoperaties tijdens de feestdagen regelen.
Meer informatie

Kerstchecklist

Bereid je voor op de feestdagen met de kerstvoorbereidingsgids van Vistaprint, inclusief aftelkalender.
Meer informatie