Zo laat je nieuwe klanten je producten uitproberen (en geweldig vinden)

Als zelfstandig ondernemer zorg je er ongetwijfeld voor dat je producten en diensten van hoge kwaliteit zijn en misschien zelfs de verwachtingen van klanten overtreffen. Maar het overtreffen van verwachtingen is moeilijk als je mensen niet kunt laten uitproberen wat je hebt te bieden.

Hoewel het promoten van de unieke eigenschappen van je producten door middel van marketing je producten wel als idee kan verkopen, werkt het nog veel beter om je producten aan mensen te geven (of ze te laten proeven) zodat ze ze zelf kunnen ervaren.

De uitdaging is: hoe krijg je potentiële klanten zo ver om je producten uit te proberen? Hier zijn een paar manieren die kunnen helpen:

Maak mensen blij met een gratis cadeautje

De meeste mensen vinden 'eerst proberen, dan kopen' heel prettig en laten we eerlijk zijn, iedereen vindt het leuk om een gratis cadeautje te krijgen. Maar op bepaalde momenten vinden mensen dat nog leuker. Als je ergens woont waar mensen met de trein naar hun werk gaan, kun je naar het station gaan en gratis proefmonsters uitdelen aan mensen die naar hun werk gaan. Dat is een leuke manier om de ochtend te beginnen (vooral als de trein vertraging heeft of net voor hun neus wegrijdt). Nog beter als het iets is om te eten of drinken!

Wat betreft timing: houd ook rekening met het weer. Een gratis koel drankje op een onverwachts warme dag of een warme snack als het koud is, wordt zeer gewaardeerd wanneer mensen in de stad lopen. Het gaat niet alleen om de zintuigelijke ervaring, maar ook het emotionele aspect is belangrijk. Net zoals een vriendelijk gebaar van een vreemde het hoogtepunt van je dag kan zijn, kan gratis proefmonsters uitdelen op het juiste moment ontzettend effectief zijn omdat mensen er blij van worden, en dat positieve gevoel vervolgens associëren met jouw merk.

Richt een pop-up store in of bezoek een evenement

In tegenstelling tot het onverwachts aanspreken (en hopelijk blij maken) van mensen onderweg, zijn georganiseerde evenementen een geweldige manier om mensen aan te spreken wanneer ze al in de stemming zijn om iets nieuw te ontdekken. Zoek evenementen in je regio, zoals boerenmarkten en overweeg een plekje te boeken waar je verschillende smaken of geuren van je product kunt laten uitproberen. Hopelijk kopen sommige mensen er wat, maar zelfs als ze dat niet doen, kun je ze een proefmonster meegeven met een visitekaartje, zodat ze je altijd kunnen vinden.

Pop-up stores zijn ook een geweldige manier om mensen je producten te laten ontdekken. Een pop-up store is eigenlijk een tijdelijke winkelruimte die slechts een beperkte tijd beschikbaar is. Zoek online naar tijdelijke ruimtes in de regio, of het nu in een winkelcentrum is of gewoon in een straat. Bedenk wie je doelgroep is en waar de kans het grootst is dat je ze tegenkomt. Het geweldige van pop-up stores is dat ze een gevoel van spanning en een unieke kans oproepen. Ideaal om je klanten je producten te laten proberen en kopen.

Werk samen met bedrijven die jouw producten en diensten aanvullen

Er gaat niks boven een perfecte match om de smaakpapillen een plezier te doen, of al je andere zintuigen, afhankelijk van je product. Als je een delicatessenzaak hebt waar je ambachtelijke kaas verkoopt, kun je bijvoorbeeld samenwerken met de lokale wijnzaak en gratis proeverijen organiseren. Zet ook wat kant en klare cadeaumanden klaar voor als je klanten gelijk overstag gaan. Als je badproducten verkoopt, zijn er zeker samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van wellness. Je plaatselijke fitnesscentrum wil misschien wel graag bij hun handdoeken proefmonsters uitdelen van je douchegel of lotion die de leden na het sporten kunnen gebruiken. Bied aan om hun flyers of folders in je winkel te leggen, zodat zij er ook van profiteren.

Ze zeggen dat de praktijk het zal uitwijzen, dus als je wilt dat mensen weten hoe geweldig jouw producten zijn, moet je ze naar je toe laten komen zodat ze het zelf kunnen ervaren. Probeer enkele van deze manieren om mensen je producten te laten proberen, en ze terug te laten komen!

Gerelateerde producten

De macht van het getal: zes manieren waarop je bedrijf beter wordt van partnerschappen

Werk samen met andere bedrijven om meer klanten te bereiken, terwijl je de kosten laag houdt.
Meer informatie

Referentiemarketing

Je klanten hebben de kracht om je bedrijf te laten groeien, maak daar gebruik van.
Meer informatie