Branding voor een evenement, wat houdt het in en waar begin je?

Hoe doe je de branding van je bedrijf op een evenement, zoals een boerenmarkt of beurs? Voor veel ondernemers is dat een moeilijke vraag. Het kan intimiderend lijken.

Het goede nieuws is dat branding voor een evenement niet zo eng is als het lijkt en nog beter nieuws is dat wanneer je de branding voor producten, verkoopmateriaal of je stand doet, een aantal basisbeginselen een wereld van verschil kunnen maken. Laten we een meubelmaker als voorbeeld gebruiken.

Stel je doelen vast

De eerste stap bij het deelnemen aan een evenement is het duidelijk voor ogen hebben wat je eruit wilt halen. Is het omzet? Nieuwe contacten? Het materiaal dat je mee moet nemen, hangt af van die doelen.

Als je bijvoorbeeld denkt aan een meubelmaker, dan wil hij waarschijnlijk banden aangaan met detailhandelaren. Dus maakt hij een folder met daarin zijn beste werk en een video van zijn studio die hij bij zijn stand kan laten zien. Hij bereidt ook USB-sticks voor met daarop meer afbeeldingen, documenten betreffende zijn accreditatie en training, en referenties van klanten.

Geef vorm aan je boodschap

Als je je doelen hebt vastgelegd, wil je jezelf ervan verzekeren dat je een duidelijke, sterke boodschap op het evenement uitdraagt. Begin met het jezelf herinneren aan wat jouw bedrijf speciaal maakt: Is het het comfort? De kwaliteit? Het gebruik van gerecycled materiaal?

Kun je dat tot een enkele, duidelijke boodschap destilleren? Kun jij je aantrekkingskracht samenvatten, zodat mensen met weinig tijd zich een goed beeld kunnen vormen van dat wat jou speciaal maakt. In het geval van onze meubelmaker, zou hij zijn boodschap om zijn geweldige vakmanschap kunnen laten draaien.

Zorg dat het hele team meedoet

Om de boodschap te verspreiden, wordt het hele team ingelicht over wat er gezegd moet worden. Natuurlijk is vakmanschap het eerste dat genoemd moet worden. En dat wordt ondersteund met uitleg over hoe dat bereikt kan worden, bijvoorbeeld met informatie over zijn opleiding, ervaring, vorige banen bij een erkende en onderscheide meubelzaak en over andere kwaliteitsvolle detailhandelaren die zijn producten verkopen.

Verleid met aanbiedingen

De meubelmaker bereidt ook een speciale aanbieding voor de aanwezigen voor. Zij die belangstelling tonen in het in voorraad nemen van zijn producten, hebben recht op korting en op verpakkingen met posters, toonbankdisplays en stickers voor in winkels.

Dat promotionele marketingmateriaal zal zijn boodschap bij de consument brengen en, even belangrijk, zal zijn logo dragen.

Bepaal je uitstraling

Design is het laatste stukje van de puzzel wanneer het gaat om het creëren van je aanwezigheid op een evenement. Onze meubelmaker kiest kleuren, sjablonen en een logo om herhaaldelijk op al zijn promotionele marketingmateriaal te gebruiken. Bij zijn stand dragen de mensen die bij hem werken T-shirts in dezelfde kleuren en met zijn logo erop.

Waarom? Om consistent te zijn. Het ontwerp helpt om ongelijksoortig materiaal met elkaar te verenigen en herinnert mensen aan de boodschap van onze meubelmaker. Wanneer zij zijn kleuren of logo zien, zullen ze aan zijn tafels en stoelen denken. Als zijn logo op werkbladen verschijnt, zal het iedereen doen denken aan de toewijding die hij erin stopt om ervoor te zorgen dat zijn producten tot één van de beste horen.

Dus als je er over denkt om aan een evenement deel te nemen, hoef je niet overdonderd te raken. Zorg er gewoon voor dat je de basisbeginselen op orde hebt, en dan ben je klaar voor succes.