Hoe je opvalt op buitenevenementen en markten

Buitenevenementen zijn vruchtbare grond voor belangrijke connecties, het aantrekken van nieuwe klanten en om mensen aan de praat te krijgen over je bedrijf. Maar voor al die dingen moet je wel eerst gezien worden door mensen. Daarom is het belangrijk dat de producten die je voor je stand of kraam ontwerpt je helpen opvallen, of dat nu borden, spandoeken of posters zijn.

Zelfs als je nog nooit met je bedrijf op een boeren- of jaarmnarkt hebt gestaan, hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt op ons vertrouwen. Onze eigen ontwerpers hebben een aantal praktische tips samengesteld om je te helpen bij het ontwerpen van je buitenreclame en promotionele producten, die in het oog springen en de tongen laten rollen.

Wacht niet tot de kans zich aandoet, maar creëer jouw moment door op te vallen en mensen aan te trekken. Want professioneel, voorbereid en modern voor de dag komen maakt het verschil tussen deelnemen aan een evenement en er alles uit halen wat erin zit.

Dus ben jij klaar voor je volgende buitenevenement?

Stel je het evenement voor

Zorg eerst dat je bekend raakt met het evenement waar je aan wilt deelnemen.

  • Hoe ziet de ruimte eruit?
  • Welke andere bedrijven doen eraan mee?
  • Hoeveel stands of kraampjes zullen er naar verwachting zijn?
  • Wordt je in een verre hoek gezet of midden op een drukke doorgang?
  • Is het midden in de stad of meer in de natuur?

Zoek vervolgens naar afbeeldingen van eerdere edities van het evenement om een idee te krijgen hoe andere bedrijven hun stand of kraam ontwerpen. Als je aan een evenement in de buurt deelneemt, bezoek de locatie dan om te zien hoe je in die omgeving kunt opvallen.

Hoe beter je je het evenement kunt inbeelden, hoe gemakkelijker je succes kunt visualiseren.

Tips om er professioneel uit te zien op buitenevenementen

Maak het beste van iedere ruimte

Als je de ruimte hebt om mee te spelen, kan het verleidelijk zijn om die op te vullen met tekst en afbeeldingen.

Kies wat het belangrijkst is

Wat is het eerste dat je wilt dat klanten zien en lezen? Maak dat bericht of die afbeelding groot en zet hem aan de bovenkant. Door met tekstgrootte te variëren kun je de aandacht van mensen naar de belangrijkste informatie leiden zoals je bedrijfsnaam, slogan, telefoonnummer en het belangrijkste kenmerk van je product of dienst. Focus op wat mensen willen weten en maak die informatie gemakkelijk te vinden.

Gebruik minder lettertypes

Met zoveel lettertypes en typografie om uit te kiezen, kan het een hele klus zijn om er een paar te selecteren. Maar voor een professionele look is minder meer. Op buitenevenementen wil je opvallen, dus creëer een overzichtelijke, consistente look met lettertypes die gemakkelijk te lezen zijn op afstand. Houd het daarom bij één of maximaal twee.

Hetzelfde geldt voor je kleurenpalet.

Tenzij je zoiets als tie-dye T-shirts verkoopt of hippe sokken, geef je je bedrijf een sterkere identiteit als je het bij een paar kleuren houdt. Kies de voornaamste kleur van je logo als hoofdkleur en kies dan een of twee kleuren om de hoofdkleur aan te vullen. Houd ook rekening met de ruimte van het evenement. Zijn er gebouwen of ligt er een park op de achtergrond? En bedenk ook: als groen jouw hoofdkleur is, maar je wordt omringd door bomen, gebruik dan een witte achtergrond om op te vallen.

Creëer afbeeldingen met een hoge resolutie

Als je foto's op je producten gebruikt, en vooral als je ze in een groot formaat print, is het essentieel dat je afbeeldingen een resolutie van 300 dpi (dots per inch) hebben. Rek afbeeldingen niet uit of maak ze niet groter om ruimte op te vullen, want dat zal de afbeeldingen er gepixeld of korrelig uit laten zien en dat is niet hoe jij je bedrijf wilt laten zien.

Geef al je reclamemateriaal een eigen 'rol'

Als je aan buitenevenementen deelneemt zet je je bedrijf in de schijnwerper, met jou en je team in de hoofdrol. Dus zie de verschillende producten als je 'figuranten'. Opvallende attributen zijn goede gesprekopeners. Een inleidend gesprekje op een evenement kan later tot grote kansen voor je bedrijf leiden.

Met spandoeken val je op

Grote spandoeken moeten strak en simpel zijn voor maximale impact. Zie ze eerder als vlaggen dan als advertenties, ze maken je aanwezigheid bekend en nodigen mensen uit naar je toe te komen. Je naam en logo moeten voldoen. Als mensen dichterbij komen, kunnen je posters en flyers het werk doen.

Posters trekken mensen aan

Omdat veel mensen je stand bezoeken, is het een uitdaging om iedereen te woord te staan. Posters kunnen bezoekers verleiden en "opwarmen", terwijl ze wachten totdat ze met je kunnen spreken of je producten kunnen testen. Houd het simpel met een duidelijke boodschap. Denk eraan dat mensen je posters vanaf een afstand kunnen lezen en onthoud dat bij het uitkiezen van de lettergrootte.

Flyers vergroten de bewustwording

Flyers zijn perfect om bij te voegen bij een persoonlijke uitnodiging om je stand te bezoeken of op een andere dag langs te komen in je winkel. Vermeld de belangrijkste details over je producten en diensten, maar neem niet te veel informatie op. Het is belangrijk dat je flyers opvallen tussen alle andere flyers die mensen meenemen. Het is hun taak om mensen aan te moedigen om je stand, kraam of winkel te bezoeken. Zodra mensen je bezoeken, kun je verder uitwijken over de voordelen van jouw bedrijf.

Visitekaartjes zorgen ervoor dat je niet vergeten wordt

Neem voldoende visitekaartjes mee naar een evenement om aan de klanten waarmee je spreekt en aan voorbijgangers mee te geven. Zorg ervoor dat het ontwerp van je visitekaartje up-to-date is en bij je producten past voor een consistente en professionele uitstraling.

Markten en beurzen in de openlucht zijn perfecte plekken om nieuwe kansen te creëren voor je bedrijf. Met een beetje voorbereiding en door het volgen van deze professionele ontwerptips, ben je goed op weg om van jouw stand of kraam de hoofdattractie te maken.

Gerelateerde producten

Tips voor beurzen

Elke beurs kan een succes worden met behulp van de experts van Vistaprint. Met onze tips en advies kun je je tijd op en buiten de vloer optimaal benutten.
Meer informatie

Branding op een evenement

Wanneer je een planning maakt voor een evenement zoals een boerenmarkt of beurs, dan is het belangrijk om te weten hoe je de branding van je bedrijf moet doen. Leer hier de basisbeginselen voor de branding van een evenement.
Meer informatie