Hoe ontwerp je een visitekaartje: 10 gouden tips

Een visitekaartje vertegenwoordigt de volgende stap om je droom over een eigen bedrijf werkelijkheid te laten worden. En voor veel potentiële klanten is het de eerste interactie die ze met je merk hebben, dus zorg dat ze een positieve indruk achterlaten.

Een visitekaartje met een goed doordacht ontwerp doet meer dan alleen contactgegevens overbrengen. Het laat je professioneel overkomen, wekt vertrouwen bij klanten en laat zien dat jouw bedrijf anders is dan andere. Maar vraag jezelf het volgende af voordat je visitekaartjes begint uit te delen aan iedereen die je ontmoet: Wat maakt een visitekaartje goed? Hoe kun je hem laten opvallen en uiteindelijk meer klanten werven?

Het antwoord: Een delicate balans tussen de informatie die je erop zet en hoe je die presenteert. Hier vind je 10 essentiële tips voor het ontwerpen van een visitekaartje dat jou (en je bedrijf!) het beste vertegenwoordigt. Je krijgt advies van Tristan Le Breton, creative director bij 99designs. 99designs is een creatief platform dat grafisch ontwerpers en klanten bij elkaar brengt om onder andere logo's en websites te ontwerpen.

Klaar om te beginnen? Zo ontwerp je een visitekaartje:

  1. Zoek een sjabloon dat bij het karakter van jouw merk past.
  2. Zoek het juiste lettertype.
  3. Kies een formaat en vorm.
  4. Deel je informatie in.
  5. Geef hem een dubbele functie.
  6. Zorg dat je logo groot genoeg is.
  7. Laat wat witruimte over.
  8. Voeg iets bijzonders toe.
  9. Voeg een call to action toe.
  10. Kijk het ontwerp na.
1

Zoek een sjabloon dat bij het karakter van jouw merk past.

Je visitekaartje zegt veel over jou en je bedrijf... dus kies een ontwerp dat bij je merk past. Als je een binnenhuisarchitect bent die gespecialiseerd is in moderne stijlen en strakke lijnen, kies dan een sjabloon met een eenvoudig en strak ontwerp. Of als je een hondenuitlaatservice hebt en een uitbundig persoon bent, laat de vrolijke sfeer van je bedrijf dan zien met een kleurrijk, informeel kaartje.

TIP VAN VISTAPRINT

Als je twijfelt, praat dan met een ontwerper. Vraag een vriend die gespecialiseerd is in grafische prints om tegen een wederdienst naar het ontwerp van je kaartje te kijken en te beoordelen of die bij je merk past, of maak gebruik van de ontwerpdiensten van Vistaprint.

2Zoek het juiste lettertype.

Als je al een lettertype hebt dat je op je website of ander marketingmateriaal gebruikt, gebruik die dan ook voor je visitekaartje. Het lettertype dat je kiest moet je merk vertegenwoordigen en eenvoudig te lezen zijn. Kies bijvoorbeeld voor een elegant script als je een etiquette-coach bent of voor een typemachine-achtig lettertype als je schrijver bent. Alle tekst moet minimaal 8 pts. groot zijn, maar belangrijke informatie (zoals je naam of bedrijfsnaam) kun je groter maken, een ander lettertype geven of dikgedrukt maken.

Wat Tristan aanraad? "Een goede basisregel is om de bedrijfsnaam groter te maken dan lettergrootte 12 pt en nooit lettergrootten te gebruiken die kleiner zijn dan 8 pt".

3Kies een formaat en vorm.

Het formaat en de oriëntatie van je visitekaartje hebben invloed op de tekstgrootte en hoeveel informatie je kwijt kunt. Bovendien maken ze een statement over je merk. Ben je een traditioneel bedrijf zonder poespas of een grensverleggende durfal?

De meeste visitekaartjes zijn rechthoekig, ongeveer zo groot als een bankpasje en hebben een horizontale oriëntatie. Mensen zijn bekend met deze indeling en dat maakt het een veilige keuze. Maar als je wilt opvallen, zou je eens een vierkant kaartje, ronde hoeken of verticale oriëntatie kunnen overwegen.

4Deel je informatie in.

Over informatie gesproken... je visitekaartje moet mensen alles bieden om contact met je op te nemen, je online te vinden of om je winkel te kunnen vinden. Naast je naam en functie moeten ook je bedrijfsnaam, telefoonnummer, website, e-mailadres en socialemediagegevens erop staan. Zorg dat je al deze informatie op je visitekaartje zet, zodat klanten makkelijk contact met je kunnen opnemen op de manier die zij het prettigst vinden.

Bedenk hoe je de informatie op je visitekaartje wilt indelen. Elk stukje informatie moet duidelijk te onderscheiden zijn, maar ook een geheel vormen met de rest van de informatie. "Een visueel prettig visitekaartje zou moeten beginnen met het logo, dan de naam en vervolgens secundaire informatie zoals e-mailadressen en telefoonnummer", suggereert Tristan. "Je kunt het visuele aspect altijd aanpassen door de grootte van een element te veranderen, hem op een andere plek te zetten of extra witruimte toe te voegen".

5Geef hem een dubbele functie.

Laat je visitekaartje dubbel zo hard werken voor jou en je bedrijf. Gebruik de achterkant voor afspraakherinneringen, als spaarkaart of als blanco canvas om iets van je bedrijf te laten zien. Als je bijvoorbeeld een restaurant of cocktailbar hebt, kun je er een kort recept voor een speciaal gerecht of drankje op zetten. Verkoop je handgemaakte producten? Gebruik visitekaartjes dan als etiket voor sieraden, kleding, accessoires en andere spullen.

Je kunt je bedrijf ook laten opvallen met magnetische visitekaartjes. Deze techniek werkt erg goed voor bedrijven die vaak terugkomende diensten verlenen, zoals loodgieters, tuiniers, hondenuitlaters, kappers, automonteurs, restaurants en meer. Klanten plakken ze op hun koelkast, zodat ze je contactgegevens makkelijk kunnen vinden.

Er zijn eindeloos veel manieren om je visitekaartjes te gebruiken en op hoe meer manieren ze ingezet worden, hoe verder ze komen, hoe langer ze meegaan en hoe blijvender de indruk is die ze maken.

6

Zorg dat je logo groot genoeg is.

Tristan zegt: "Je kaart is veel meer dan alleen je contactgegevens, het is een weerspiegeling van jou en je merk. Voordat je nieuwe visitekaartjes gaat maken, moet je twee essentiële ontwerpelementen klaar hebben liggen: je uiteindelijke logo en de kleuren van je merk. Dat zijn de belangrijkste onderdelen van je visuele branding en ze beïnvloeden andere delen van het kaartontwerp.

Een visitekaartje gaat *voornamelijk* om het logo. Je zou een hele kant van je kaartje alleen aan je logo kunnen wijden. Als visuele vertegenwoordiging van je bedrijf verdient je logo een prominente plaats die direct in het oog springt bij potentiële klanten.

Hoe wij je kunnen helpen

Zorg eerst dat je een logo hebt en probeer daarna een volledige identiteit voor je merk te maken. Verzamel een collectie kleuren en lettertypen die je voor al je marketingmateriaal gebruikt, een aanspreektoon die je in al je communicatie gebruikt en een algemeen idee van de uitstraling van je merk. Als je nog geen logo hebt gemaakt, kun je het ontwerpproces aan ons uitbesteden. Ons ontwerpteam staat klaar om onder andere je logo, website en marketingmateriaal te maken.

7Laat wat witruimte over.

Zet je kaartje niet te vol met tekst. Alles wat op je kaartje staat vecht om de aandacht van de lezer en als er te veel op staat, valt niets meer echt op. (Vergeet niet dat je beide kanten van het kaartje kunt gebruiken!) In het ontwerp is een beetje witruimte goed voor de leesbaarheid. Bovendien helpt het de aandacht focussen op de belangrijkste details.

Misschien wil je een notitie op het kaartje schrijven voordat je hem aan iemand overhandigt. Een beetje witruimte geeft je de ruimte om er je nieuwe telefoonextensie op te schrijven of de naam van een collega aan potentiële klanten door te geven.

Tristan herinnert ons eraan dat "hoe minder elementen we gebruiken, hoe meer impact we maken. Bedenk daarom hoe je overbodige informatie verwijdert om een blijvende indruk te maken".

8Voeg iets bijzonders toe.

Volgens Tristan "helpen speciale afwerkingen om een blijvende indruk te maken op potentiële klanten, partners en cliënten".

Een handige manier om je kaart te laten opvallen is door een ongewoon ontwerpelement of speciale bewerking toe te voegen. Folie-accenten geven een elegante glans, terwijl glanzende reliëfdruk een verhoogde, glossy coating aanbrengt, waardoor je kaartjes een 3D-gevoel krijgen dat niet snel vergeten wordt.

Ook met de papiersoort kun je iets speciaals aan je visitekaartje toevoegen. Extra dik papier geeft een luxe uitstraling, terwijl gerecycled kraftpapier juist milieuvriendelijk overkomt.

Zorg dat deze speciale kenmerken bij je merk passen. Als je werkzaamheden niet bepaald glamoureus zijn, kan een glanzend folie-accent op je visitekaartje vreemd overkomen.

9Voeg een call to action toe.

Een call to action (CTA) is geen vereiste op een visitekaartje, maar het kan potentiële klanten net dat duwtje in de rug geven. Of het nu een speciale aanbieding is, een handige tip of een kortingscode, zorg dat je kaartje klanten aanmoedigt om iets te doen.

Je zou een QR-code kunnen gebruiken als onderdeel van je CTA. Mensen raken steeds meer gewend aan het scannen van QR-codes en door er een op jouw visitekaartje te zetten, kun je mensen met een enkele klik naar je website sturen, inschrijven op je mailinglijst of een speciale aanbieding geven. We raden aan om de code op de achterkant van je kaartje te zetten, zodat hij makkelijk te scannen is en niet afleidt van je logo op de voorkant.

10Nakijken... en nog eens nakijken.

Er is niets erger dan een nieuwe doos versgeprinte visitekaartjes (of menukaarten of flyers) openmaken en zien dat er een typfout op staat. Vraag een collega of vriend om je visitekaartjes na te kijken op typfouten, voordat je de bestelling plaatst. Als je zeker wilt weten dat je kaartje perfect nagekeken is, kun je de hulp inschakelen van een professionele reviewer. Omdat een visitekaartjes vrij weinig tekst bevat, zou dat een relatief snelle, goedkope taak moeten zijn.

Gerelateerde producten

Bekijk onze 6 tips voor duurzame klantrelaties.

Kom meer te weten over het aangaan van langdurige relaties met bestaande en potentiële klanten door netwerken, digitale marketing en meer.

Meer informatie

Sociale media-tips voor ondernemers

13 betaalbare marketingideeën voor kleine ondernemers

Meer informatie