10 gouden regels voor het ontwerpen van je visitekaartje

Geschatte leestijd: 4 minuten

Bereid je ontwerp zorgvuldig voor, zodat je visitekaartje een professionele uitstraling heeft, vertrouwen wekt en je bedrijf onderscheidt van anderen.

Als je deelneemt aan conferenties, beurzen of netwerkevenementen, dan is het uitwisselen van visitekaartjes aan het einde van een gesprek cruciaal voor opvolging naderhand.

Maar hoe verzeker je je ervan dat je kaartje jou en je bedrijf op de best mogelijke manier representeert? De beste manier om daarvoor te zorgen is om alles van tevoren voor te bereiden en er helemaal klaar voor te zijn om je idee leven in te blazen wanneer je begint met ontwerpen.

Hoe maak je een goed visitekaartje?

  1. Onthoud, de eerste indruk telt

  2. Je visitekaartje zegt veel over jou en je bedrijf. Je ontwerp kan je normen en waarden overbrengen, je bedrijf onderscheiden van de concurrentie en mensen aanmoedigen weer contact op te nemen. Als jouw werkstijl rechtdoorzee en formeel is, zou je visitekaartje deze kwaliteiten moeten weerspiegelen. Of als je producten of diensten speels en creatief zijn, probeer dan deze kwaliteiten weer te geven met felle kleuren en een pakkende slogan.

  3. Kies de meest toepasselijke grootte en vorm voor je kaartje

  4. Voordat je ervoor gaat zitten om je visitekaartje te ontwerpen is het belangrijk om te weten welk formaat en welke oriëntatie je kaartje zal hebben. Dit heeft niet alleen invloed op de tekstgrootte en hoeveelheid informatie die je kwijt kunt, maar geeft ook een indicatie of je conventioneel bent of juist tegen de gevestigde orde in gaat. Horizontale, rechthoekige kaartjes zijn het formaat waar mensen het meest aan gewend zijn. Verticale kaartjes zijn wat minder gebruikelijk en kunnen gebruikt worden om op te vallen tussen concurrenten. Als je wilt opvallen, dan kun je ook een speciaal visitekaartje van PVC overwegen of een extra dik multilayer kaartje met een opvallende laag tussen de voor- en achterzijde. Bedenk waar jouw bedrijf staat tussen opvallend en bescheiden.

  5. Kies een ontwerp dat bij je past

  6. Kies kleuren en ontwerpelementen die gemakkelijk met je bedrijf geassocieerd worden, zodat je kaartje representatief is voor de producten of diensten die je aanbiedt en makkelijk te herkennen is. Als je luxeproducten verkoopt zoals sieraden of avondkleding, kun je er voor kiezen om sommige details van deelglans te voorzien. Of als je gespecialiseerd bent in een bepaalde stijl van steenhouwen of timmerwerk, kun je er een foto van je werk op zetten om je specialisatie weer te geven. De afwerking en papiersoort die je kiest kan je klanten laten weten of jouw bedrijf de betaalbaarste oplossing is, of misschien juist dat ze van jou een extra goede service kunnen verwachten. De papiersoort die je kiest kan ook laten zien of je een fris en leuk, nieuw bedrijf hebt of een zeer gerespecteerde zaak die al decennia meedraait.

  7. Wees consistent met je website en andere promotiematerialen

  8. Op die manier kunnen je klanten je gemakkelijker onthouden en herkennen. Als je bedrijf geen website of ander marketingmateriaal maar wel een bekend logo heeft, of bekend is om iets heel specifieks (zoals een spandoek, het gebouw, de werkkleding van je personeel, etc.), probeer dat dan te integreren in het ontwerp van je visitekaartje.

  9. Maak je kaartje speciaal

  10. Of je nu reliëfdruk, verhoogde print of metallic print toevoegt of een opvallende kaartvorm kiest, je klanten zullen het verschil zien en je kaartje zal opvallen.

  11. Maak je visitekaartje multifunctioneel

  12. Gebruik de achterkant van je kaartje voor afspraakherinneringen, spaarstempels of zelfs een handige kalender. Gebruik je fantasie. Ga niet voor een standaard kalender, maar probeer datums te markeren die belangrijk zijn voor je klanten, afhankelijk van wat je bedrijf hen te bieden heeft.

    Zo kan een hoveniersbedrijf op de kalender aangeven wat de beste momenten van het jaar zijn om planten te snoeien of te bemesten, terwijl een schoonheidsspecialist dagen kan markeren waarop zijn of haar bedrijf korting of gratis monsters biedt. Als je bedrijf met eten te maken heeft, kun je op de achterkant van je kaartje korte recepten schrijven. Of gebruik je kaartje als label als je kunst of handgemaakte geschenken verkoopt, zoals sieraden.

  13. Zorg dat je visitekaartje blijft plakken

  14. We hebben het niet over kleefvingers van de jam, met 'plakken' bedoelen we hoe lang je kaartje op een plek blijft waar je klant het kan zien. We hebben gezien dat magnetische kaartjes goed werken voor bedrijven die vaak terugkomende diensten verlenen, zoals loodgieters, huisschilders, tuiniers, hondenuitlaters, kappers, automonteurs et cetera. Mensen plakken ze op de koelkast zodat ze ze regelmatig zien.

  15. Zorg ervoor dat je contactgegevens goed te volgen zijn

  16. Het is belangrijk om na te denken over hoe je informatie indeelt. Als je niet zeker weet hoe je je contactgegevens moet organiseren, volg dan de klassieke volgorde van tekstvelden:

    • Bedrijfsnaam
    • Voor- en achternaam
    • Functie
    • Contactgegevens (E-mail, telefoonnummer, sociale media, etc.)

  17. Zorg dat je contactgegevens juist zijn

  18. Nakijken. Nakijken. Nakijken. Duidelijke contactgegevens, de juiste spelling en een leesbaar lettertype in een leesbare grootte zijn allemaal dingen die drie keer nagekeken moeten worden. Vermeld behalve je naam en je functie ook je bedrijfsnaam, telefoonnummer, website, e-mailadres en je gebruikersnamen op sociale media als dit relevant is voor je marketingactiviteiten. Maak het je klanten makkelijk om contact met je op te nemen op de manier die zij het prettigst vinden.

  19. Als je twijfelt, praat dan met een ontwerper

  20. Als je het geluk hebt om iemand te kennen die ervaring heeft grafisch ontwerpen, dan kan een gesprek van een half uurtje je helpen om er zeker van te zijn dat alles in orde is om aan je ontwerp toe te voegen. Zij kunnen nagaan of alle elementen van je ontwerp, zoals je logo, duidelijk en scherp zullen zijn als je kaartje geprint is. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen de juiste resolutie hebben en dat je tekstvelden de optimale grootte hebben voor goede leesbaarheid. Het laatste waar je op zit te wachten is dat je een doos vol nieuwe visitekaartjes opent en erachter komt dat de afbeeldingen die je hebt geüpload onscherp zijn of dat je telefoonnummer moeilijk leesbaar is.

Gerelateerde producten

Vragen die je jezelf moet stellen als je je ontwerp kiest

Hoe weet je of een ontwerp het juiste is voor jou? Onze experts leggen het uit.
Meer informatie

Wat moet er op een visitekaartje staan

De juiste gegevens op je visitekaartje hebben, kan een groot verschil maken. Lees meer over hoe je je visitekaartje kunt laten opvallen.
Meer informatie