Zo creëer je merkconsistentie online en offline

Geschatte leestijd: 4 minuten

Imago is alles bij het maken van een goede zakelijke indruk. Aangezien steeds meer mensen online gaan om nieuwe bedrijven te ontdekken, is het belangrijk dat de uitstraling van zowel je fysieke marketingmateriaal als je website, e-mails en digitale communicatie consistent is.

Uit het Klantenverwachtingenrapport van Vistaprint Digital bleek dat meer dan 50% van de consumenten dezelfde verwachtingen heeft over de ervaringen die ze zullen hebben op de website van een ondernemer als van een groot bedrijf. Dus zelfs als je bedrijf maar klein is, is het belangrijk om een goede online presentatie te hebben. De belangrijke eerste stap is om te zorgen dat je online presentatie overeenkomt met het merkimago dat je offline hebt gemaakt, om te zorgen voor een consistente en betrouwbare bedrijfsidentiteit.

Of je nu op het punt staat om een bedrijf te beginnen of net begint met digitale marketing voor je huidige bedrijf, het is altijd goed om te controleren of je merk online en offline wel consistent is. Hier zijn vier richtlijnen die kunnen helpen.

1. Zorg voor standaard ontwerpelementen

De belangrijke elementen van een merk zijn een logo, een kleurenpallet, lettertypen en een bepaalde stijl in de afbeeldingen. Als je al deze elementen hebt bepaald, zorg je ervoor dat ze worden gebruikt op verschillende plekken, zoals op een visitekaartje, een website of een profiel op sociale media. Als je al je marketingmateriaal, online en offline, naast elkaar bekijkt, zouden ze elkaar moeten aanvullen en bij elkaar moeten passen.

Als je al materiaal hebt, gebruik dat dan als richtlijn voor het maken van nieuwe producten. Als je bijvoorbeeld een folder hebt en een website aan het bouwen bent, gebruik dan het logo, de lettertypen, afbeeldingen of beeldmateriaal van de folder en gebruik dat op je website, waar mogelijk. Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden, en klanten vinden het juist prettig wanneer bedrijven dezelfde informatie en uitstraling hebben in al hun marketinguitingen. Het zorgt voor vertrouwen in het merk en herkenning, wat precies is wat ondernemers nodig hebben!

2. Bepaal je 'tone of voice'

Een andere manier om consistentie te creëren is door middel van je tone of voice. Elk bedrijf heeft een eigen manier van praten met klanten. Afhankelijk van je branche kan deze manier formeel en zakelijk zijn of juist vriendelijk en informeel. Als je besloten hebt wat de juiste tone of voice is, gebruik je die in elke vorm van communicatie. Van e-mailmarketingcampagnes tot bedankbriefjes, ze moeten allemaal dezelfde toon hebben.

De enige uiting waar je tone of voice iets anders mag zijn is op de sociale mediakanalen, waar een wat informelere toon wordt geaccepteerd, ongeacht in welke branche je actief bent. Maar wijk niet teveel af van je normale toon, want dat is verwarrend voor de doelgroep. Gooi er een beetje humor in of wees iets gemoedelijker zodat je makkelijker contact kunt leggen met je volgers. Dit zijn de informele nuances waardoor je merk wat menselijke wordt, wat mensen willen en verwachten op sociale media.

3. Gebruik je content opnieuw

Content opnieuw gebruiken zorgt niet alleen voor consistente berichten in al je marketingmateriaal, het bespaart je ook ontzettend veel tijd! Als je een website met een pagina 'Over ons', een pagina 'Contact' en pagina 'Producten en diensten' hebt, kun je die informatie ook ergens anders gebruiken. Gebruik die tekst en afbeeldingen voor je folders, flyers en zelfs visitekaartjes.

Herhaling is een groot onderdeel van het creëren van merkherkenning, en je weet nooit waar een potentiële klant je bedrijf voor het eerst tegenkomt. Zorg dat potentiële klanten je merk makkelijk kunnen leren kennen door dezelfde inhoud te gebruiken voor verschillend marketingmateriaal.

Er is geen enkele reden waarom een afbeelding die je hebt gebruikt in een e-mailmarketingcampagne niet op je Facebook- of Instagramoverzicht kan worden gebruikt, met een grappig bijschrift en een link naar je website. Om je content met succes opnieuw te gebruiken kun je bestaande tekst gebruiken en een nieuwe afbeelding toevoegen of een nieuw bijschrift bedenken waardoor de afbeelding op een andere manier wordt gebruikt. Met deze eenvoudige wijzigingen kun je je merkidentiteit en autoriteit opbouwen.

Profielen op sociale media moeten zo consistent mogelijk zijn wat betreft tekst in de bio, de profielfoto en URL's waarnaar wordt gelinkt. Mensen komen merken tegen op verschillende sociale mediakanalen, en als een merk overal dezelfde presentatie heeft, draagt dat bij aan de geloofwaardigheid ervan.

4. Kies je platforms en blijf ze gebruiken

Tot slot: om met succes een bekend merk op te bouwen, is het de moeite waard om uit te zoeken waar je doelgroep het meest actief is: op internet, sociale media, via e-mail of juist persoonlijk door middel van winkelbezoek? Wanneer je hebt bepaald waar je moet gaan investeren, zowel offline als online, bepaal je met welke frequentie je gaat communiceren met je klanten.

Plaats berichten op sociale media zo veel mogelijk op vaste tijden en dagen van de week. Dan weten je volgers dat ze op die momenten nieuwe content kunnen verwachten en heb je meer kans dat ze komen kijken, reageren of je berichten delen. Dat geldt ook voor je offline marketinguitingen. Als je bedankbriefjes stuurt na een aankoop, zorg er dan voor dat je dat altijd doet.

Consistentie is belangrijk en helpt bij het creëren van merkherkenning. Dit geldt voor alles, van delen op Facebook tot nieuwsbrieven, flyers en catalogi. Door een schema te maken dat goed werkt voor jou en je klanten, kun je ervoor zorgen dat je klanten altijd aan je bedrijf worden herinnerd.

5. Checklist merkconsistentie

Je merkelementen bijhouden kan overweldigend zijn, totdat je er goed in begint te worden. Daarom hebben we een checklist gemaakt om je te helpen je merk online en offline consistent te houden. Leg elk van onderstaande items die je al hebt of wilt gaan maken naast elkaar en kijk of ze goed bij elkaar passen!

Drukwerk

  • Bedankkaarten
  • Enveloppen
  • Retouradresstempel
  • Briefpapier
  • Postkaarten
  • Visitekaartjes
  • Verpakking
  • Folders
  • Flyers
  • Advertenties

Digitaal

  • Website
  • Beeldmateriaal voor blogposts
  • E-mailnieuwsbrief
  • Online adverteren
  • Profielen op sociale media
  • E-mails
  • Facturen
  • Voorstellen

Over de schrijver

Julie Chomiak is de specialist contentmarketing van Vistaprint Digital, de afdeling digitale diensten van Vistaprint. Wanneer ze niet het web aan het uitpluizen is voor de laatste trends voor kleine ondernemingen, dan houdt ze zich bezig met reizen, interieurontwerp en allerlei dieren.

Gerelateerde producten

Gebruik deze 8 merchandisingtips voor je website

Een hoeksteen van goede merchandising is consistentie. Onderzoek wat je van je website kunt leren en in je winkel kunt toepassen.
Meer informatie

5 ways to make the most of your online storefront

Leer hoe je het merk dat voorbijgangers op straat zien, kunt vertalen naar een online versie.
Meer informatie