5 ideeën voor etalageborden: Zo trek je klanten naar je winkel

Of je bedrijf nu aan een drukke voetgangersweg of een beetje achteraf aan een rustige straat ligt, de juiste soorten etalageborden kunnen het verschil maken in het aantrekken van klanten. En naast mensen attent maken op de locatie van jouw bedrijf, kun je met borden ook de aandacht trekken via een leuke boodschap, een tijdelijke aanbieding promoten of een speciale actie in de spotlights zetten.

Je etalage is vaak de eerste indruk die een potentiële klant van je krijgt. Dit is jouw kans om het beeld uit te dragen dat je potentiële klanten van je bedrijf wilt geven. Mensen beoordelen de binnenkant van je winkel op basis van hoe die er aan de buitenkant uitziet. Dus de stijl en de boodschappen op je borden bepalen mede of mensen binnenkomen om een kijkje te nemen of gewoon verder lopen.

Nadat we een kijkje nemen bij de verschillende typen borden en spandoeken die je kunt gebruiken om klanten te verleiden om naar je winkel te komen. En omdat het effect ervan erg afhangt van de boodschap die erop staat, behandelen we ook een aantal handige schrijftips.

  1. Bepaal het doel van elk bord.
  2. Verleid mensen om naar binnen te komen.
  3. Geef leesbaarheid prioriteit.
  4. Zorg dat je boodschap blijft hangen.
  5. Denk aan de tekst.

1. Bepaal het doel van elk bord.

Als het gaat om borden voor buiten, heb je verschillende opties. Bedenk dus eerst wat je wilt dat je bord doet voordat je een bestelling plaatst. Spandoeken en posters zijn ideaal om merkbekendheid te vergroten of speciale evenementen te promoten, terwijl raamstickers handig zijn om permanentere informatie te communiceren (zoals openingstijden en contactinformatie). Borden die je op de stoep zet zijn nog een goede optie om de aandacht van voorbijgangers naar je pand te trekken.

2. Verleid mensen om naar binnen te komen.

Mensen die langs je bedrijf lopen, zijn niet zomaar voetgangers, het zijn potentiële klanten. En ideaal gezien moet je etalage gewoon onmogelijk te negeren zijn. Posterstoepborden zijn een populaire keuze omdat ze tweezijdig zijn en vanaf beide richtingen kunnen worden gelezen. Een stoepbord krijt is ideaal als je de boodschap erop regelmatig wilt bijwerken en iets van je eigen persoonlijkheid wilt laten zien. Cafés zetten vaak handgeschreven teksten erop om mensen vanaf de straat naar binnen te trekken.

3. Geef leesbaarheid prioriteit.

Potentiële klanten bekijken de borden van je etalage te voet, in een auto of op de fiets. Zorg dus dat de tekstgrootte en het lettertype groot genoeg zijn en makkelijk te lezen zijn van een afstandje of als iemand snel voorbij gaat. Als je denkt aan de leesbaarheid, moet je ook het contrast goed in de gaten houden. Het contrast tussen de kleur van de tekst en de achtergrond heeft, net als het gekozen lettertype, invloed op de leesbaarheid van het bord. In plaats van een licht gekleurde tekst op een wit spandoek kun je beter kiezen voor donkere tekst op een witte of gele achtergrond, zodat er ruim voldoende contrast is. Klaar om te beginnen met ontwerpen? Volg de regels van onze Letterleesbaarheidskaart.

4. Zorg dat je boodschap blijft hangen.

Klanten kunnen wel 30 keer per maand langs je bedrijf lopen als dat zich dicht bij hun huis of op de route naar hun werk bevindt. En vergeet niet dat borden altijd zichtbaar zijn, ook als je gesloten bent... Wat je de perfecte kans geeft om je merk dag en nacht te laten zien. Raamstickers zijn een goede manier om nuttige informatie over te brengen als je gesloten bent. Potentiële klanten kunnen je openingstijden raadplegen, naar je website gaan en hopelijk de volgende dag terugkomen.

5. Denk aan de tekst.

Nu je hebt besloten wat voor soort borden, spandoeken en posters je nodig hebt, zijn hier een paar schrijftips om je boodschap over te brengen.

  1. Maak het niet te vol. Minder is zeker meer als het om je borden gaat. Als klanten je boodschappen van verder weg lezen, is het een goed idee om het eenvoudig en kort te houden op een simpele, strakke achtergrond.
  2. Houd het bij gewone schrijfletters. Alles in hoofdletters schrijven is het geschreven equivalent van schreeuwen. Als je voor GEVAAR waarschuwt, is het heel logisch om dat in hoofdletters te schrijven. Maar als je iemand uitnodigt om een nieuw product uit te proberen of naar binnen te komen, houd het dan bij gewoon lettergebruik zoals in een zin. Dat geeft meer een gesprek aan.
  3. Houd je boodschap kort en krachtig... En nodig je lezer uit om actie te ondernemen, zoals naar binnen komen of om hulp vragen. Boodschappen als "Vraag naar onze inpakservice" zetten aan tot een gesprek en creëren een vriendelijke sfeer.
  4. Wees specifiek. Je hebt maar beperkt de ruimte, dus houd het bij de hoofdboodschap. Als je een call to action en een tijdsbestek toevoegt, creëer je een gevoel van urgentie.

Gerelateerde producten

Het gebruik van borden, posters en spandoeken binnen en buiten je winkel optimaliseren

Wil je weten hoe je posters kunt gebruiken voor je winkel? Lees tips van experts over waar je promotiemateriaal voor je winkel kunt gebruiken, zowel binnen als buiten.

Meer informatie

Gebruik de juiste marketingtools om je bedrijf effectief te promoten

Marketingmateriaal is essentieel bij het starten van een bedrijf. Vistaprints hoogstaande marketingmaterialen voor ondernemers zijn essentieel als je net begint.

Meer informatie

Zo maak je een spandoek van vinyl

Ontdek hoe je een spandoek van vinyl maakt dat zowel binnen als buiten resultaat oplevert.

Meer informatie

Zeg "Ik hou van je" zonder het hardop te zeggen met zelf ontworpen fotogeschenken

Laat mensen zien dat je van ze houdt met een uniek aandenken.

Meer informatie

Begin nu