9 ondernemers die denken geen website nodig te hebben (en waarom ze ongelijk hebben)

Geschatte leestijd: 5 minuten

Als je een manier zoekt om uit te breiden en nieuwe klanten te vinden, dan wordt het tijd om serieus na te denken over een website voor je bedrijf. Nu 36% van de klanten van zelfstandige ondernemers nieuwe bedrijven ontdekt door online onderzoek te doen, is er gewoon geen enkele reden meer om niet op het web aanwezig te zijn. En toch is bijna de helft van de zelfstandige ondernemingen dat nog niet. Waarom is dat zo?

Volgens onderzoek van Clutch zegt de meerderheid van de bedrijven zonder website dat een website te duur of gewoon niet relevant is voor hun bedrijf.

Wat de kosten betreft, klopt het dat de meeste zelfstandige ondernemingen een beperkt budget hebben, waardoor een extra maandelijkse kostenpost moeilijk te rechtvaardigen kan zijn. Maar toch zijn er tegenwoordig heel betaalbare manieren om online te zijn, vooral als je kijkt naar het potentiële rendement op je investering.

Als je geen website hebt vanwege het idee dat het niet relevant voor je is, dan zeggen wij: websites zijn voor iedereen! Natuurlijk, voor een restaurant of een winkel kan het veel gemakkelijker zijn om te bedenken wat je op de website zou zetten, maar dat betekent niet dat andere soorten bedrijven geen baat zouden kunnen hebben bij een plekje op het web. Om dat te laten zien, hebben we negen soorten bedrijven uitgezocht waarvan mensen soms denken dat die geen website nodig hebben en vertellen we waarom wij het daar niet mee eens zijn:

Dokters- en tandartspraktijken

Zorgaanbieders vertrouwen vaak op verzekeraars om ze te helpen aan nieuwe klanten te komen. Die kanalen kunnen klanten inderdaad helpen bij het vinden van zelfstandigen zoals huisartsen en tandartsen, maar mensen worden steeds mondiger en zelfstandiger als het om hun gezondheid gaat. Dat betekent dat potentiële klanten die via hun verzekeraar over jou gehoord hebben, vaak zelf nog meer informatie over je praktijk zoeken voordat ze een afspraak bij je maken. Een aantrekkelijke website met informatie over jezelf, foto's van jou en je medewerkers en testimonials van andere patiënten kan jou van je concurrenten onderscheiden.

Makelaars

Sommige makelaars vinden de website van de NVM of andere vereniging voldoende online aanwezigheid, vooral als ze er ook een eigen vermelding hebben. Maar er zijn toch redenen om je online aanwezigheid niet volledig aan de branchevereniging over te laten. Ten eerste moet je erop vertrouwen dat ze een juiste voorstelling geven van wat jou onderscheidt van de andere leden van de vereniging. Bovendien scoor je minder hoog in de zoekmachines doordat je geen eigen site hebt die opduikt als een potentiële klant zoekt naar bijvoorbeeld “makelaars in Utrecht”. Tot slot, mocht je ooit besluiten de samenwerking te beëindigen en naar een andere vereniging over te stappen, dan moet je helemaal opnieuw beginnen.

Elektriciens en klusjesmannen

Beoordelings- en verzamelsites kunnen voor dienstverleners aan huis een prima manier zijn om ontdekt te worden, maar vermeldingen op zulke sites moeten eigenlijk doorlinken naar een website waar potentiële klanten meer te weten kunnen komen over de persoon die de dienst aanbiedt. Een nieuwe klant die iemand in zijn of haar huis binnenlaat, zal zich daar prettiger bij voelen als die persoon een professionele, informatieve website heeft. Dat is erg belangrijk, omdat klanten van zelfstandige ondernemingen aangeven minder snel bereid te zijn in zee te gaan met een bedrijf als de website daarvan geen goede indruk heeft achtergelaten.

Therapeuten

Iedereen weet hoe belangrijk beoordelingen kunnen zijn: 75% van de klanten van zelfstandige ondernemingen vindt het belangrijk die te lezen voordat ze naar een bedrijf toe gaan. Maar wat nu als je werkzaam bent in een branche waarin je klanten niet staan te trappelen om van de daken te roepen dat ze gebruik hebben gemaakt van je diensten? Hoewel sommige cliënten wellicht niet zo snel op Yelp zullen laten weten hoe nuttig ze je diensten vonden, zijn ze misschien wel bereid om een testimonial op je eigen website achter te laten.

Tuinarchitecten

Als je het grootste deel van de dag lekker in de buitenlucht doorbrengt, is het wereldwijde web misschien wel het laatste waar je aan denkt. Maar het soort reclame dat tuinarchitecten meestal gebruiken, zoals automagneten en reclameborden in de tuin, werkt het beste als de kijker wordt doorverwezen naar een website waar meer informatie te vinden is. Een goede website voor een tuinarchitect bevat informatie over diensten, prijzen en hoogwaardige afbeeldingen van de prachtige resultaten die klanten van je bedrijf hebben gekregen.

Accountants

Veel zelfstandige accountants en boekhouders hebben familie en vrienden als eerste klanten. De belastingzaken en andere financiële aangelegenheden van je directe omgeving kunnen je bedrijf een prima start geven, maar als je je bedrijf in de toekomst wilt uitbreiden, heb je een manier nodig waarop anderen je kunnen vinden. Een eenvoudige, informatieve accountantswebsite is een prima manier voor nieuwe klanten om je te ontdekken.

Automonteurs

Als je een autoreparatiebedrijf hebt, kan een website je beste vriend zijn. Waarom? Omdat je klanten er misschien vanuit gaan dat je diensten duurder of ingewikkelder zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Mensen voelen zich vaak niet op hun gemak als ze hun auto naar de garage brengen. Met een website die heldere prijzen, informatie over diensten en online prijsopgaven biedt, kun je gemakkelijk hun vertrouwen en loyaliteit winnen. En als je autopoetsdiensten biedt, geeft een website je de mogelijkheid je vaardigheden te laten zien met indrukwekkende foto's.

Beeldend kunstenaars

Voor mensen die tekenen, schilderen, met klei werken of op andere manieren kunst in de fysieke wereld maken, lijkt een website niet altijd een logische stap. Maar foto's van je werk op een website zijn juist een uitstekende manier om aan mensen die je ontmoet te laten zien wat je maakt of zelfs werken te verkopen. Zorg dat je altijd een eenvoudig visitekaartje met het adres van je website bij je hebt. Je weet maar nooit wanneer iemand wil zien wat je maakt of een werk in opdracht wil laten maken.

Stomerijen

Stomerijen hebben decennialang de luxe gehad dat mensen uit de buurt vanzelf binnen kwamen lopen. Maar om te kunnen concurreren met nieuwe on-demand apps zoals Bubble&Stitch is het cruciaal dat je bedrijf ook in de resultaten van zoekmachines opduikt. Als een potentiële klant eigenlijk liever naar een stomerij op de hoek gaat maar in de zoekmachine een online service tegenkomt, dan ben je hem of haar misschien definitief kwijt als klant.

Schrijvers

Een website kan heel belangrijk zijn om publiciteit rond je boeken te genereren, vooral als je die in eigen beheer uitgeeft. Journalisten en bloggers zijn drukbezette mensen met een volle agenda, waardoor het lastig kan zijn om hun aandacht vast te houden. Daarom moet je hen via een link in een e-mail of op een visitekaartje kunnen doorsturen naar je website. Ze hebben misschien niet direct tijd om naar je elevatorpitch te luisteren, maar een manier waarop ze later meer te weten kunnen komen, kan een belangrijk verschil maken.

Als je een van dit soort bedrijven hebt, dan heb je een unieke kans. Als je altijd hebt gedacht dat een website niet relevant is voor je bedrijf, dan is de kans groot dat je concurrenten dat ook denken. Geef jezelf een concurrentievoordeel door als eerste online te gaan. Uit ons onderzoek blijkt dat een derde van de klanten van kleine ondernemingen niet snel zaken doet met een bedrijf dat geen website heeft. Naarmate je potentiële klanten voor hun aankoopbeslissingen steeds vaker gebruikmaken van het web, wordt het steeds belangrijker dat ze je daar kunnen vinden.


Over de schrijver

Sarah Matista is de marketingcommunicatiemanager van Vistaprint Digital, de afdeling digitale diensten van Vistaprint. Sarah's hart ligt bij het helpen van zelfstandig ondernemers om digitale marketing in te zetten om te kunnen concurreren en hun doelen te bereiken.

Gerelateerde producten

Gebruik deze 8 merchandisingtips voor je website

Een hoeksteen van goede merchandising is consistentie. Onderzoek wat je van je website kunt leren en in je winkel kunt toepassen.
Meer informatie

5 ways to make the most of your online storefront

Leer hoe je het merk dat voorbijgangers op straat zien, kunt vertalen naar een online versie.
Meer informatie