5 manieren om het meeste uit je online etalage te halen

De ruimte die je bedrijf online bezit, is net zo belangrijk als een fysieke ruimte. Nog belangrijker zelfs als je geen fysieke locatie hebt! Van het tonen van je producten tot contact leggen met klanten, je website is jouw visitekaartje in de online wereld. Net als een echte etalage, moet je digitale etalage:

Je merk laten zien

Het merk dat je hebt opgebouwd met drukwerk, zoals met visitekaartjes en borden, moet online op dezelfde manier terugkomen. Het is essentieel om een consistente merkvoering te gebruiken in al je marketinguitingen om een goede indruk te maken op je klanten.

We weten dat bijna 70% van de zelfstandig ondernemers zowel online als met drukwerk aan marketing doen, maar niet iedereen zorgt ervoor dat die twee vormen met elkaar overeenkomen. Je kunt je bedrijf laten opvallen door consistent dezelfde lettertypes, kleuren en afbeeldingen te gebruiken in elke interactie met je publiek, ongeacht waar die plaatsvindt.

Als je marketingproducten zoals visitekaartjes of folders hebt gemaakt bij Vistaprint, importeert onze websitebouwer automatisch je logo, afbeeldingen en decoraties in de afbeeldingenbibliotheek om nog makkelijker een consistente, professionele uitstraling te krijgen.

Nieuwe klanten aantrekken

Net zoals spandoeken en reclameborden, moet je nieuwe website nieuwe klanten aantrekken voor je bedrijf. En omdat je website altijd open is en een groter bereik heeft, zou die nog harder moeten werken om nieuwe klanten voor je te vinden.

Sterker nog, 36% van de klanten van zelfstandig ondernemers ontdekken nieuwe bedrijven door online onderzoek te doen. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat ze jou vinden?

Begin met het optimaliseren van je website voor zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo. Zorg ervoor dat de tekst op je site relevante zoekwoorden bevat (zoals: 'sauna in Amsterdam'), voeg regelmatig nieuwe inhoud toe om up-to-date te blijven en zorg ervoor dat je website geschikt is voor mobiele telefoons. Google heeft onlangs aangekondigd dat de mobiele ervaring van een website nu wordt meegerekend bij het bepalen van de plaats in de zoekresultaten, dus dit is belangrijker dan ooit. Websites van Vistaprint Digital maken automatisch een mobiele website om jou tijd te besparen.

Je team laten zien

Wanneer klanten een winkel binnenlopen, worden ze vriendelijk begroet door het personeel. Dit helpt ze om hun vertrouwen te winnen en maakt je merk menselijk. Je website kan dat ook doen.

Een online aanwezigheid hoeft niet onpersoonlijk te zijn. Voeg foto's en een omschrijving toe van je team, laat ze blogberichten publiceren en geef klanten een kijkje achter de schermen, zodat mensen zich verbonden voelen met je merk en loyaal worden.

Je aanbiedingen laten zien

Als je ooit producten in een winkel hebt moeten plaatsen, weet je dat er goed wordt nagedacht over hoe de winkel moet worden ingedeeld. Waar en hoe producten worden geplaatst, kan een enorm verschil maken in de manier waarop mensen de aanbiedingen in je winkel bekijken. Dat geldt ook voor je online etalage.

Creëer een bepaalde stemming met prachtige achtergrondafbeeldingen, deel je winkelroute goed in en voeg veel hoogwaardige foto's van je producten toe (of 'voor en na'-foto's als het gaat om diensten.)

Producten verkopen

Een van de belangrijkste functies van een fysieke locatie is natuurlijk het verkopen van producten. Je website kan dat ook doen, en is bovendien altijd open.

Je digitale etalage kan 24 uur per dag bestellingen verwerken, wat enorm veel geld kan opleveren. Investeer in een paar professionele foto's van je producten en maak het betaalproces zo snel en gemakkelijk mogelijk. Als je diensten aanbiedt in plaats van producten, kan je website voordeel opleveren door online betaalmethoden en cadeaubonnen te bieden.

Of je online aanwezigheid nu een aanvulling is op een fysieke locatie of de enige vorm van contact met klanten is, je website zou altijd hard voor je moeten werken. Zorg ervoor dat je website voldoet aan de vijf functies die we vandaag hebben besproken, dan zal je digitale etalage een grote rol spelen in het succes van je bedrijf.


Over de schrijver

Sarah Matista is de marketingcommunicatiemanager van Vistaprint Digital, de afdeling digitale diensten van Vistaprint. Sarah's hart ligt bij het helpen van zelfstandig ondernemers om digitale marketing in te zetten om te kunnen concurreren en hun doelen te bereiken.

Gerelateerde producten

5 tips voor werken met ontwerpers

Ontdek hoe een ontwerper je kan helpen jouw dromen waar te maken.
Meer informatie

10 tekenen dat je een kantoorruimte nodig hebt

Here is how to when it is time to move from the home office to a dedicated work space.
Meer informatie